USG reduceert merken in Spanje en Duitsland

0

Het aantal merken onder de vlag van USG People wordt verder gereduceerd. Dat heeft USG vanmorgen voorbeurs bekend gemaakt. De nog niet eerder aangekondigde veranderingen treffen Spanje en Duitsland.

In Spanje worden Start People en Unique samengevoegd onder de merknaam Unique. In Duitsland worden de werkmaatschappijen van het voormalige Allegeier DL samengevoegd onder de merknaam Unique.

USG People heeft daarnaast besloten de activiteiten in de Tsjechische en de Slowaakse Republiek te beëindigen. De activiteiten zijn in het vierde kwartaal van vorig jaar beeindigd middels management buy-outs. Rob Zandebergen, CFO van USG People, lichtte het besluit om uit deze makrten te treden toe bij de presentatie van de jaarcijfers over 2009: ‘Het zijn kleine markten waarvan we een paar jaar geleden allemaal dachten dat het de beloofde landen zouden zijn. De gedachte was dat je er voor weinig geld een positie kon opbouwen. Die aannames zijn niet uitgekomen. De afgelopen jaren zijn de salarissen met 30 tot 40 procent gestegen. Het concurrentievoordeel wordt daardoor snel kleiner.’
 
USG heeft met de betreffende managementteams die de activiteiten hebben overgenomen wel de afspraak gemaakt dat mocht de markt in deze landen fors aantrekken dat USG zijn positie kan terugkopen. 

Na de overname van Solvus in 2005 heeft USG People een beleid uitgezet voor haar merkenportfolio. De multibrandstrategie van USG People was daarbij het uitgangspunt. In de afgelopen jaren is het aantal merken gereduceerd door rebranding. Het aantal merken zal verder worden verminderd waarmee volgens USG ‘de herkenbaarheid naar de markt, zowel voor de klant als voor de kandidaat en het eigen personeel, wordt versterkt’. Dat geeft volgens USG de merken ‘een krachtige marktpositie en vergroot hun efficiency en aantrekkingskracht waardoor we onze concurrentiepositie versterken’.

In Nederland zijn vorig jaar al een aantal merkreducties aangekondigd. Zo wordt Content samengevoegd met Unique. StarJob wordt samengevoegd met het internationale merk voor management assistentes Secretary Plus en ASA Student en Ad Rem Young Professionals worden samengevoegd in het merk ASA Student.Proflex wordt gerebrand naar Start People Inhouse Services.

Alle herstructureringen moesten leiden tot een besparing van 75 miljoen euro. Volgens CEO Van Campenhout is dat bedrag gerealiseerd. ‘Inclusief natuurlijk verloop hebben we in 2009 150 miljoen bespaard.’ Er is niet afgeschreven op Content, aldus CFO Zandbergen.

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer