Verwachting voor 2024: de consolidatieslag in de uitzendbranche duurt voort

0

Het aantal overnames in de flexbranche blijft in 2024 hoog, voorspellen Michiel Janssen en Marco Akkermans van Aeternus. Met name niche-spelers en digitale koplopers zijn gewilde overnamekandidaten.

Aeternus begeleidt bedrijven bij de waardering en verkoop van ondernemingen. Analist Michiel Janssen en adviseur Marco Akkermans zijn beiden specialisten in de flexbranche. Daar is al enige tijd een consolidatieslag gaande onder uitzendbedrijven. Hoe duiden zij de overnamemarkt?

Marco Akkermans (l) en Michiel Janssen (r)

Wat verwachten jullie voor 2024?

De hoeveelheid deals blijft de laatste jaren ongeveer gelijk, zo tussen de twintig en dertig per jaar. De consolidatieslag in de uitzendbranche is al enkele jaren bezig en we verwachten dat die in 2024 doorzet. Bedrijven proberen hun marktaandeel te verhogen door strategische overnames of samenwerking te zoeken met investeerders. Flex-ondernemingen die hun concurrentiepositie willen behouden kunnen niet achterblijven.

Er zijn periodes geweest waarin geld bijna gratis was. Zo is het niet meer. Toch zijn er nog veel private equity-investeerders die beschikken over heel veel cashposities. Die gaan zij inzetten in de komende periode.

De algehele krapte op de arbeidsmarkt maakt het uitzenden van personeel lucratief. Maar het wordt ook steeds moeilijker om uitzendpersoneel te werven. Een overname is een manier om de pool van uitzendkrachten snel uit te breiden.

Door de onzekere economische situatie loopt de omzet in uren wat terug. Zodra er druk op de markt ontstaat, krijgen kleinere partijen het moeilijker.

De toenemende regeldruk vanuit wetgeving zoals de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) en certificering zorgt voor hogere kosten. Dat kan nog een extra trigger zijn voor een uitzendonderneming om te kopen.

Private equity-investeerders gaan hun cashposities inzetten

De flexbranche is een echte overnamemarkt, hoe komt dat?

Het businessmodel is goed schaalbaar. Als jij een bijna identieke partij weet over te nemen, koop je feitelijk nieuwe klanten en kun je een stukje overhead wegsnijden. Zo kom je relatief gemakkelijk aan meer rendement. Schaalgrootte is van wezenlijk belang om te overleven in deze sector. Dat geldt zeker als een bedrijf in een meer algemene sector opereert en niet in een niche.

Waar baseren jullie de koopsom op?

Een bedrijf kun je op veel verschillende manieren waarderen. Een vuistregel die je wel tegenkomt in de markt is 5x de bruto jaarwinst, ofwel ebitda. De praktijk van waardeberekening is uiteraard vele malen ingewikkelder dan zo’n rekenformule.

Wij baseren onze waardering vooral op de toekomstige potentie van een bedrijf, op basis van verschillende elementen. Dat heeft onder meer met het marktaandeel te maken, maar ook met de posities, klanten en status. Is het een groeiend bedrijf, dan betaal je vaak meer.

Wat maakt een uitzendbedrijf in deze tijd waardevol?

Wat vaak onderschat wordt, is de waarde van het management. Dat moet gewoon goed op orde zijn. Zeker bij een groeiend bedrijf zit daar vaak de commerciële kracht. Je moet weten hoe je de key-customers aan boord kunt houden en snappen wat de klant wil. Dat is een kunst op zich, want uitzenden en detacheren is meer dan mensen ergens heen sturen.

Schaalgrootte is van belang. Een bepaalde omvang verlaagt de afhankelijkheid van de ondernemer. Bij uitzendorganisaties met een zekere omvang is bovendien de kans groter op een sterk managementteam dat de voorspelde groei kan realiseren. Schaalgrootte betekent verbetering van winstgevendheid door dalende relatieve overheadkosten.

Daarbij moet de backoffice op orde zijn, omdat een bedrijf anders niet schaalbaar is. Het platform moet op schaalbaarheid zijn ingericht. Investeringen in data, automatisering en AI nemen de komende jaren sterk toe.

Het platform moet op schaalbaarheid zijn ingericht

Het juiste klantprofiel met lage conjunctuurgevoeligheid kan een stabielere kasstroom genereren en verlaagt het risicoprofiel van de onderneming.

Een specialisme, bijvoorbeeld op finance of IT, betekent meestal een bepaald marktaandeel hebben en daar wordt doorgaans voor betaald. Dan moet een bedrijf natuurlijk wel in de juiste sector zitten. Als je in een sector zit die de komende twee, drie jaar hard onderuit gaat, is de koper daar minder bereid voor te betalen.

Tot slot is onderscheidende marketing en effectieve sales een value driver: een goed functionerend marketing- en salesapparaat verhoogt de kans op groei in de toekomst.

Over Aeternus

Met meer dan 45 specialisten en vanuit kantoren in Amsterdam, Eindhoven en Venlo, houdt Aeternus zich bezig met (inter)nationale fusie- en overnameadvisering. Aeternus adviseert tevens bij bedrijfswaardering, waardemanagement en bedrijfsfinanciering. Klanten zijn bedrijven in het hogere segment van het mkb en mid-corporates, in onder meer de industrie, IT, software & technology, business services, zakelijke dienstverlening, agrotechniek en food. 

Over Auteur

Annet Maseland is freelance-redacteur van Flexmarkt

Reageer