Air France-KLM zet mes in kosten en uitzendkrachten

0

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM zet het mes in de kosten om de winstgevendheid terug te brengen. Het bedrijf gaat daarom onder meer besparen op uitzendkrachten.

Air France-KLM kampt met zwakke marktomstandigheden in Europa, hoge brandstofprijzen en toenemende concurrentie van zowel prijsvechters als met oliedollars gefinancierde luchtvaartmaatschappijen in het Midden-Oosten. Vorig jaar is het bedrijf vrijwel zeker in de rode cijfers geëindigd.

Besparen op uitzendkrachten 
Tot ontslagen leidt de bezuinigingsoperatie vooralsnog niet. Wel worden bij Air France de lonen voor twee jaar bevroren. Bij de KLM is nog wel ruimte voor een gematigde loonstijging. In ruil daarvoor moet het personeel wel harder werken en zich vooral flexibeler opstellen. “Ik wil meer waar voor mijn geld”, aldus KLM-topman Peter Hartman. Dat kan betekenen dat mensen tijdelijk ander werk te doen krijgen dan waarvoor zij zijn aangenomen. Zo kan worden bespaard op uitzendkrachten. De vacaturestop die in september 2011 werd ingevoerd, blijft van kracht.
 
Over maatregelen om de productiviteit aan KLM-zijde te verbeteren, zal volgens Hartman voortdurend worden overlegd met de ondernemingsraad en de bonden. “Wij gaan geen dingen doen die CAO-afspraken schenden”, zei hij.

Motivatie
De motivatie van het personeel blijft voor Hartman een topprioriteit, ook omdat de klanten niets van de kostenmaatregelen mogen merken. “Als je met een lang gezicht mensen staat te bedienen, of dat nou in het vliegtuig is of aan de bagageband, dan raak je passagiers kwijt.”

 
 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer