Eigen uitzendbureau starten: een hele onderneming

0

Veel werknemers in de uitzendbranche dromen ervan een eigen uitzendbureau te starten. Ze hebben als intercedent of manager bij een uitzendbureau al de nodige ervaring opgedaan, zien kansen in de markt en willen de stap naar het zelfstandig ondernemerschap maken.

Om van die droom werkelijkheid te maken zijn er grofweg drie wegen te bewandelen: alles helemaal zelf doen, aansluiten bij een franchiseformule of de meeste zaken zelf regelen, maar de backoffice uitbesteden. De redactie van Flexmarkt vroeg een aantal (ervarings)deskundigen om goede raad.

Rob Berbers

Rob Berbers, eigenaar van bemiddelingsbureau voor de flexbranche FaseVijf: ‘Hoe je het opstarten van je eigen uitzendbureau het beste aanpakt, hangt sterk af van je eigen uitgangssituatie. Kom je vanuit loondienst, dan is die stap misschien wel erg groot en waarom zou je dan niet eerst een tijd als franchiseondernemer aan de slag gaan. Dan kun je veel van de do’s en don’ts in de praktijk zien. Veel van de zaken die je moet gaan regelen voordat je kunt beginnen, vervallen in zo’n franchiseconstructie. Je bent wel ondernemer in de zin dat je de financiën moet regelen en daarvoor voorzieningen moet treffen, maar in de operatie ben je alleen verantwoordelijk voor kandidaten, match en klanten.’ Verder adviseert Rob een niche te zoeken om in te specialiseren: ‘Ik zie dat als een duidelijke trend in de markt. Kies bij voorkeur een niche waarin je zelf werkzaam bent geweest of al veel mensen voor hebt bemiddeld.’

Raoul van Heese

Raoul van Heese, partner bij backoffice-aanbieder Payper: ‘Start met een bodem aan omzet (minimaal 8 à 10 aan het werk) en zorg dat je deze netjes en correct kunt verlonen/factureren. Er zijn enkele full service bureaus die de mid- en backoffice van het uitzendbureau tot hun kernactiviteit hebben gemaakt. Zij kunnen je een hoop werk uit handen nemen. Groeit het bureau flink en wil je mid- en backoffice zelf organiseren, dan kunnen de processen van de full service bureaus worden geïntegreerd in de eigen organisatie.’ Tevens raadt Raoul aan om te investeren in certificeringen als NEN 4400 en VCU (als je afnemers hebt in de sectoren waarvoor dat nodig is). ‘Niet alleen omwille van het keurmerk. Het traject doorlopen is tevens een snelle en effectieve manier om het uitzendproces te leren.’

Patrick Schouten

Voor Patrick Schouten, eigenaar Flexibility Zoetermeer Waddinxveen, was het ook een droom om zijn eigen uitzendbureau te starten. Na negen jaar in loondienst in de uitzendbranche begon hij voor zichzelf. Hij koos heel bewust voor een franchiseformule. ‘Wanneer je als eenpitter een uitzendbureau wilt opstarten, kom je snel de NEN 4400-certificering tegen en wet- en regelgeving waar je aan moet voldoen om een bonafide uitzendorganisatie te zijn. Natuurlijk kun je in eerste instantie werken met een G-rekening, maar dan moet je wel een flinke reserve achter de hand hebben. Bij een franchiseformule draag je weliswaar een fee af, maar dan heb je ook een aantal zaken gelijk goed geregeld en kun je vrijwel direct van start. De backoffice is prima geregeld en ik beschik over allerlei e-tools. Ik houd dus mijn focus op de arbeidsbemiddeling, omdat de rest al geregeld is.’

Bert Landman

Bert Landman, directeur van Qjobs: ‘Als (startend) ondernemer kom je tal van kansen en obstakels tegen. Wees niet bang om fouten te maken, te improviseren en eventueel de koers te verleggen. Vertrouw op je intuïtie en kennis. Laat je goed voorlichten, verzamel informatie uit diverse bronnen en maak je eigen keuze.’ Bert nuanceert het beeld dat je als franchiseondernemer vastzit in een keurslijf. ‘Natuurlijk zijn er franchiseformules die weinig ruimte bieden aan de ondernemer. Maar er zijn er ook die wel degelijk het ondernemerschap van de franchisenemer vooropstellen en die hun formule veel meer faciliterend hebben vormgegeven.’

Dienstverleners

Welke weg je ook bewandelt, als uitzendondernemer kun je rekenen op professionele ondersteuning door een breed scala aan gespecialiseerde dienstverleners, die hun kennis en ervaring graag met je delen.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer