Employer branding voor uitzendbureaus: 6 rollen

0

De tijd dat je als flexbureau succesvol kon zijn ‘omdat je veel vacatures had’ is definitief voorbij. Daarmee ga je de strijd niet meer winnen tussen al het geweld van vacaturesites en vacature zoekmachines. Als uitzender of detacheerder zal je serieus werk moeten maken van employer branding.

Dat stelt Hans Scheers (marketing en recruitmentadviesbureau Xapax) in zijn meest recente blog.

Imagoprobleem

De branche heeft nog steeds een behoorlijk imagoprobleem. Vraag maar eens aan 10 uitzendkrachten waar zij werken. Minimaal 9 keer zal je dan naam van de opdrachtgever te horen krijgen. Op een verjaardag vertellen dat je gedetacheerd bent voelt voor veel mensen toch als “ik kon geen echte baan vinden”! Nog schrijnender vind ik het hoe de buitenwereld soms denkt over detacheerders. Laatst was ik op een HR event waar gesproken werd over huisvesting van internationaal personeel. De boodschap was: “Als je wat voor elkaar wilt krijgen bij instanties en buurtbewoners, maak dan vooral duidelijk dat je geen uitzendbureau bent”! Terwijl een kwart van alle banen begint bij een uitzendbureau…

Hoe dan wel?

In het tijdperk dat de kandidaat kan kiezen waar hij wil werken, is ‘Employer Branding’ (‘waarom is het aantrekkelijk om bij ons te werken?’) belangrijker dan ooit. Maar hoe maak je het de kandidaat duidelijk dat hij bij jou moet zijn als je werft voor het werk bij een ander bedrijf?
Toch zijn er voor werknemers aantrekkelijke rollen die je als intermediair kunt innemen. Daarvoor zul je wel moeten veranderen, af moeten van het imago van ‘verzameling vacatures’. Want één ding is zeker: als je blijft doen wat je altijd deed, zul je nooit meer krijgen wat je altijd kreeg!

Employer branding: 6 rollen

Hieronder behandel ik 6 rollen die een uitzendbureau meerwaarde geven:

  1. De wervingsspecialist
    Veel bedrijven zijn niet zo goed in het werven van personeel. Daarom gaan ze naar een specialist die dat vak wel verstaat. Zorg wel dat je het écht anders doet. Als je de rol van wervingsspecialist claimt en je kopieert de vacatureteksten van de opdrachtgever, dan ben je niet heel geloofwaardig…
  2. De sleutel naar de opdrachtgever
    In het verlengde van de vorige rol, ligt de rol van ‘de sleutel naar de opdrachtgever’. Opdrachtgevers kiezen er soms bewust voor om de werving van sommige functies uit te besteden aan een intermediair. Als dat het geval is, dan kan je meeliften op de aantrekkingskracht van de opdrachtgever. Vol trots laat je de werkplek zien en vertel je over het mooie van het bedrijf van de opdrachtgever. En als het bedrijf er geen bezwaar tegen heeft, kan je de naam noemen en heb je meteen een mooie referentie op je website staan.
  3. De carrièremakelaar
    Als specialist op de arbeidsmarkt begeleid je mensen in hun carrière. Soms bied je daar  een opleiding of bijscholing voor aan, soms help je je werknemers aan een volgende werkkring om te kunnen blijven groeien. Als intermediair sta je aan dezelfde kant; als de werknemer tevreden blijft, zal hij langer voor je blijven werken. Bovendien, hoe verder hij in zijn carrière komt, hoe hoger zijn loon en hoe hoger jouw marge! Met jouw kennis van de arbeidsmarkt kan je je werknemers beter vooruit helpen dan wie dan ook!
  4. De sparringpartner
    Veel werknemers hebben af en toe behoefte om te sparren over hun werk. Met wie kan dat veiliger dan met hun flexbureau, die hen goed kent en die bovendien de opdrachtgever kent?
  5. De opleider
    Er is geen andere branche die zorgt voor zoveel instroom op de arbeidsmarkt als de uitzend- en detacheringsbranche. Soms gewoon door goed te matchen, maar vaak ook door mensen op te leiden. Er zijn legio voorbeelden van uiterst succesvolle intermediairs die door opleidingen zorgen dat hun kandidaten interessant(er) worden voor de arbeidsmarkt. Of het nu gaat om vakopleidingen of bijscholingen, vaak zijn intermediairs succesvoller in dit soort gerichte opleidingen dan het reguliere onderwijs. Logisch, want een uitzendbureau denkt alleen vanuit de arbeidsmarkt en hoeft zich niet bezig te houden met ‘algemene ontwikkeling’. Uitzendbureaus die hun kandidaten opleiden voor de arbeidsmarkt, bieden zowel hun kandidaten als hun opdrachtgevers een enorme meerwaarde.
  6. De internationale specialist
    Natuurlijk mogen we niet vergeten dat het meeste internationale talent in Nederland bemiddeld wordt door uitzend- en detacheringsbureaus. Deze bureaus kennen de lokale arbeidsmarkt, kennen de weg om internationaal talent aan te spreken en zijn erop ingericht om hen goed te begeleiden. Of het nu gaat om de administratieve vereisten of om huisvesting en sociale begeleiding, ‘onboarding’ is een vak dat de internationale bemiddelaars verstaan!

Let er wel op dat je positionering niet bij een ‘goed verhaal’ blijft. Want in de huidige transparante review-wereld is de term ‘employer branding’ eigenlijk ook al achterhaald. Het gaat om ‘employer proving’: bewijs dat je een goede werkgever bent.

Deze blog van Hans Scheers is eerder gepubliceerd op de site van Xapax.

Lees ook: Internationale recruitment is ‘een ongeorganiseerde miljardenbusiness’

 

Over Auteur

Avatar

Reageer