Groei interim-managementbureaus, maar tarieven en marges dalen

0

Interim-managementbureaus werken in een uiterst competitieve markt. De marges en uurtarieven van de branche staan onder druk. Toch nemen de omzetten toe en zijn de spelers in de markt positief.

Dat blijkt uit onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO, waarbij 85 interim-managementbemiddelaars uitgebreid zijn ondervraagd.

Interim-Management Markt 2019 (ZiPconomy/ABN AMRO)

Bureaumarges gedaald

Het onderzoek toont aan dat de markt in de afgelopen acht jaar te maken heeft gehad met een dubbele ‘squeeze’: een lager uurtarief van de interim-managers in combinatie met een lagere bureaumarge. De gemiddelde marge ligt inmiddels op 20%, waar deze acht jaar geleden nog 30% bedroeg. Het gemiddelde uurtarief (inclusief bureaumarge) van een bemiddelde interim-manager is in acht jaar met € 20,- gedaald naar € 121,- per uur. Toch zeggen de bureaus zelf weinig last te hebben van deze trends en zijn ze positief gestemd over de toekomst.

Stijgende vraag naar interim-managers

Uit onderzoek van ZiPconomy en ABN AMRO blijkt dat de bureaus verwachten dat de vraag naar interim-managers blijft stijgen. Dat blijkt ook uit de  stijgende omzetten van dit soort bemiddelaars.
Interim-managementbureaus verwachten namelijk dat er arbeidsmarkt nog verder zal flexibiliseren en dat de behoefte aan specialisten toeneemt. Daar spelen zij slim op in door zich vooral te richten op specialismen zoals HR, logistiek, finance of overheid. Door selectief en onderscheidend te blijven, kunnen de bureaus blijven voldoen aan de toenemende vraag. Ondanks een substantiële daling van de bureaumarge en de tarieven, zien de interim-managementbureaus daarom nog volop kansen en definiëren zij hun markt zelf als ‘groeimarkt’.

Interim-specialist

Tegelijkertijd is er steeds meer variatie is in de invulling van interim-managementopdrachten. Voorheen werden interim-managers vooral ingezet bij  verander- en crisismanagement, momenteel zit de groei juist in overbruggingsmanagement, project- en programmamanagement. Door de behoefte aan specialistische kennis en vaardigheden, wordt de term interim-manager fluïde en gaat steeds meer richting de interim-specialist of interim-professional.

Zzp-bemiddeling en executive search

Hierdoor wordt het verschil met partijen die bemiddelen voor zelfstandige professionals of executive search bureaus kleiner. Het aantal bureaus dat sec-interim-management aanbiedt als dienstverlening, was acht jaar geleden groter dan nu. Interim-management is vaker onderdeel van een groter dienstenaanbod. Zzp-bemiddeling en executive search zijn de meest voorkomende combinaties.

Bemiddeling niet veranderd

Bureaus specialiseren zich en bieden extra diensten aan, maar uit het onderzoek blijkt ook dat ze niet radicaal vernieuwen. De manier waarop bureaus interim-managers bemiddelen is niet wezenlijk veranderd. Nieuwe dienstverleningsmodellen zijn beperkt, innovaties vinden blijkbaar eerder plaats binnen bestaande proposities. De fee-structuur is hoofdzakelijk nog traditioneel, al werken bureaus vaker met een vaste vergoedingsfee en succesfee.

Bekijk de pdf van het onderzoek Interim-Management Markt 2019.

Bronnen: ZiPconomy/ABN AMRO

Over Auteur

Reageer