Nieuwe binnenkomer in de Flexmarkt Top 100 Omzetranglijst én winnaar in het omzetsegment tot 20 miljoen euro is het bemiddelingsplatform Freep. Met zijn omzetgroei van 103,2 procent (van 9,5 miljoen in 2022 naar 19,3 miljoen euro in 2023) is het bedrijf niet alleen de grootste stijger in zijn segment, maar in de hele Top 100. Reden genoeg voor een gesprek met Ruben Hoogervorst, die het bedrijf in 2018 oprichtte met compagnon Haike Spek. Wat is het geheim achter de groei?
Tekst: Guido de Kanter
Freep is een onlineplatform dat zzp’ers binnen de overheid helpt aan hun volgende opdracht. Dit doet het bedrijf door álle beschikbare opdrachten voor zzp’ers binnen de overheid inzichtelijk te maken. Het gaat hier om zogenoemde meervoudige onderhandse aanbestedingen, die groot genoeg zijn om aanbesteed te moeten worden (en niet rechtstreeks aan een zzp’er ‘gegund’), maar te klein voor een volwaardig traject van openbare aanbesteding.
Freep helpt zzp’ers actief bij het succesvol aanbesteden. “Op ons platform verstrekken wij alle informatie die een zzp’er nodig heeft om zich goed te kunnen oriënteren op de inhuurmarkt binnen de overheid”, vertelt Ruben Hoogervorst. “Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan het in bezit hebben van registraties binnen verschillende Dynamisch Aankoopsystemen. We helpen niet actief met het registreren, maar we verstrekken wel uitgebreide informatie over hoe ze zelf aan de slag kunnen. Dat scheelt ze veel uitzoekwerk.”
Perfect doorzoekbaar
Freeps database van opdrachten bij centrale en decentrale overheden is perfect doorzoekbaar. “Ook door Google”, vertelt Hoogervorst trots. “Dat is niet vanzelf gegaan.” Daarbij wordt alle informatie vrijgegeven, vervolgt Hoogervorst: “Wij plaatsen niet een klus ‘voor een opdrachtgever in de regio Noord-Holland’, zodat je als zzp’er niet weet wie de opdrachtgever is. Wij vonden dat zelf altijd zo flauw. Wij dachten: als weten waar de opdracht is je enige toegevoegde waarde is, dan is dat wel erg mager. En wij maken dat dus transparant. We vertellen waar de opdrachten zijn en ook hoe zzp’ers buiten ons om kunnen reageren, als ze dat willen.
“We verdienen aan kandidaten die ervoor kiezen om zich via ons platform te laten plaatsen. Wij regelen dan de administratieve rompslomp, zoals de inpassing in de vaak ingewikkelde inkoopsystemen van de inhuurder. Daarnaast zorgen we dat er binnen zestien dagen wordt uitbetaald na akkoord op de uren. Wij vragen voor onze diensten een fee van 10 procent, bij langere opdrachten 6 procent.”
Snelle groei geen doel op zich
Over de spectaculaire groei van zijn bedrijf toont Hoogervorst zich in eerste instantie nuchter. “Het is in onze markt een stuk makkelijker om te groeien van 9 naar 19 dan van 100 naar 200 miljoen. Maar ik vind het natuurlijk wel heel cool dat we de snelste groeier geworden zijn. Geloof het of niet, groeidoelstellingen hebben we niet echt. Als we 20 bemiddelingen per maand doen, is het volgende doel 30. Onze prognoses halen we tot nu toe eerder dan we voor mogelijk houden. Maar dat is geen doel op zich. Veel belangrijker vind ik dat onze dienstverlening steeds beter wordt. En dat is bij snelle groei wel een aandachtspunt. Er valt weleens iets van de wagen.”
Bang dat een concurrent zijn businessmodel gaat kopiëren, is Ruben Hoogervorst naar eigen zeggen niet. “Ons businessmodel lijkt eenvoudig, en het is leuk dat we onze resultaten boeken met maar zes FTE, maar makkelijk is het niet. Wij hakken onze processen op tot de kleinst mogelijke onderdelen, en proberen die steeds weer te verbeteren. Er is heel veel werk in gaan zitten. Om een beeld te geven, wij zijn anderhalf jaar bezig geweest met alleen maar bouwen en investeren voordat we onze eerste plaatsing realiseerden. Daar moet je zin in hebben. Wij zijn eigenlijk een IT-bedrijf. En dat is echt een ander koekje dan een traditioneel recruitmentbedrijf.”