Online identificatie met telefoon en paspoort: zo gaat dat in z’n werk

0

Sinds online identificatie officieel rechtsgeldig is, neemt het aantal gebruikers met rasse schreden toe. Het is makkelijk, veilig en bovendien te integreren in bestaande systemen van organisaties. “Je ziet dat de bewustwording en realisatie van de voordelen groeit”, zegt Zivko Lazarov, co-founder van Evidos en Ondertekenen.nl. “En dat scheelt een hele berg papierwerk en administratieve rompslomp.”

Waar in het begin vooral de uitzend- en flexbranche baat had bij de mogelijkheid tot digitaal ondertekenen en online identificeren, zien steeds meer |bedrijven en organisaties er het voordeel van in. Evidos biedt met ID Proof werkgevers de mogelijkheid om hun medewerkers of kandidaten op een betrouwbare manier te identificeren. Daardoor heb je geen additionele middelen meer nodig, maar slechts je smartphone en identiteitsbewijs.

Kopietjes paspoort

Zivko: “De kandidaten of aspirant werknemers ontvangen een link. Die link leidt hen naar een omgeving, waarin gevraagd wordt een foto te maken van het paspoort. In combinatie met een selfie van de betreffende persoon worden deze gegevens op een betrouwbare manier verzegeld, getekend en teruggestuurd naar de werkgever. Werknemers hoeven zo geen kopietje van hun identiteitsbewijs te maken en op te sturen en werkgevers kunnen stoppen met het onderhouden van papieren dossiers. Een win-winsituatie en duurzaam bovendien.”

Een tweede mogelijkheid om je online te identificeren is door het uitlezen van de chip op het paspoort. Daarvoor moet de kandidaat een app downloaden, waarmee de chip wordt uitgelezen. Samen met een selfie worden die gegevens vervolgens via de app aan de werkgever verstrekt. Zivko: “Deze methode heeft zo mogelijk een nog hogere mate van betrouwbaarheid, want bij het uitlezen van de chip ontvang je direct de juiste brondata. Een foto van een paspoort kan nog weleens onduidelijk overkomen.”

Binnen de HR-branche wordt voornamelijk gebruikgemaakt van de eerstgenoemde methode; het maken van een foto van je paspoort en een foto van jezelf. Zivko: “HR is nog altijd wettelijk verplicht het paspoort van de medewerker te controleren en ook daadwerkelijk een kopie ervan in de dossiers te bewaren voor eventuele controles vanuit de overheid. Daarnaast heeft HR ook het burgerservicenummer (BSN) van de werknemer
nodig voor de fiscus. Het BSN komt met het maken van een foto direct mee, bij het scannen van de chip is het BSN in de meeste gevallen onzichtbaar gemaakt.”

Talrijke voordelen

Behalve de uitzend- en flexbranche zien ook steeds meer bedrijven in andere sectoren de voordelen van online identificatie in. Ook de groothandel en detailhandel zijn enthousiast. Zivko: “Deze branche heeft veelal met jonge werknemers te maken en dus met een groot verloop; medewerkers komen en gaan. Dan is
online identificatie ideaal. De werkgevers hoeven hun filiaalmanagers niet meer te belasten met de intakeprocedures en alles wat daarbij komt kijken. En de filiaalmanagers kunnen zich vervolgens volledig richten op het onboarden van de nieuwe medewerkers en hen meenemen in het werkproces. Veel administratieve taken zijn daarmee verleden tijd.”

Meer over Evidos

Evidos is een one-stop-shop voor oplossingen rondom digitale bewijskracht, waaronder digitaal ondertekenen en online identificeren. ID Proof biedt organisaties de mogelijkheid om nieuwe klanten of relaties te verifiëren via een paspoort-selfie check, door met de smartphone-camera een foto te maken van het wettelijk identiteitsdocument en het eigen gezicht. Bij iedere transactie maakt ID Proof een dossier op met onafhankelijk bewijs, waarmee organisaties kunnen voldoen aan de eisen van de toezichthouder. Het is mogelijk deze oplossing volledig te integreren in bestaande systemen.

De voordelen van online identificeren zijn talrijk. Slechts een enkele keer gaat er nog iets mis. Zivko: “Het grootste risico zit ‘m met name in het maken van de foto van het paspoort. Als de foto niet scherp genoeg is, kan het zijn dat enkele karakters niet goed uitgelezen worden, zoals een l’etje of een i’tje. Dat leidt wel eens tot een vervelende situatie. Dingen die fout kunnen gaan, zitten met name op dat vlak. Echt groot zou ik het risico dan ook niet willen noemen, de camera’s op smartphones worden steeds beter.” En lachend voegt Zivko toe: “En ja, het komt heel soms nog voor dat mensen geen smartphone hebben.”

Einde papieren paspoort?

Na de introductie, nu ruim vier jaar geleden, was de uitzend- en flexbranche de eerste die het ging gebruiken. Daarna groeide de aandacht alleen maar. Zivko: “Ik denk dat er nog veel ontwikkelingen zullen volgen op het gebied van online identificatie. En niet alleen in ons land. In veel andere landen wordt de stap gezet naar een digitale identiteit. In België is dat bijvoorbeeld ‘itsme®’, een app waarbij je ook een paspoortselfie doet en vervolgens een digitale handtekening kunt zetten, een zogenaamde gekwalificeerde handtekening.”
Ook is er een Europees raamwerk, genaamd eIDAS (Electronic Identities And Trust Services). Hiermee hebben de Europese lidstaten afspraken gemaakt om dezelfde begrippen, betrouwbaarheidsniveaus en onderlinge digitale infrastructuur te gebruiken. Zivko: “Dat betekent dat je in sommige processen geen paspoort meer hoeft te gebruiken, maar alleen je digitale identiteit. Europa heeft het al best goed georganiseerd, met richtlijnen en structuren op Europees niveau. Maar de wetgeving verschilt per land, dus het gaat zeker nog de nodige tijd kosten.”
Toch loopt Nederland behoorlijk voorop in veel digitaliseringstrajecten, volgens Zivko: “We waren er vroeg bij ten opzichte van andere landen. Wereldwijd kunnen we wel stellen dat Europa, met de Scandinavische landen en de Benelux voorop, het heel goed doet qua digitalisering.” Toch verwacht Zivko dat het paspoort als middel op zich altijd zal blijven bestaan. “Het is dus zaak dat we kijken op welke manier we daar zo makkelijk mogelijk gebruik van maken.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Evidos.

Over Auteur

Reageer