Recruit a Student: ‘Studenten moeten ontdekken wat hun talenten zijn’

0

Uitzendbureau Recruit a Student weet in de uitdagende arbeidsmarkt dagelijks 1.600 tot 2.000 studenten in te zetten. Met 22 kantoren in Nederland en België is de franchiseketen klaar om de stap naar Duitsland te maken. Nieuwe recruitmentsoftware moet bijdragen aan de groei en aan het beter bedienen van studenten en opdrachtgevers, vertellen eigenaren Jaap Dietz en Remco Beijer.

Recruit a Student bestaat sinds 1999. Jaap Dietz, een van de twee eigenaren, had destijds een projectzonweringsbedrijf. Een typisch seizoensgebonden business met als gevolg op- en afschaling van personeel. Dietz werkte samen met verschillende uitzendbureaus. Deze bureaus leverden weliswaar flexmedewerkers, maar Dietz werd vaak geconfronteerd met wisselende gezichten.

Een van deze uitzendkrachten, Remco Beijer, viel op doordat hij organisatietalent had en in staat was om anderen aan te sturen. Beijer was ook teleurgesteld in de toenmalige bemiddelingsbureaus. “Dan zei ik dat ik bepaald werk niet wilde doen, maar werd ik daar toch op ingezet.” Het gevoel dat de bemiddeling tussen werkgever en uitzendkracht beter kon, is wat Beijer en Dietz samenbracht. Recruit a Student is organisch ontstaan, aldus Dietz. Hij zorgde voor het werk, vaak ook via collega-ondernemers, en Beijer schakelde zijn medestudenten in.

Talenten ontdekken en ontwikkelen

Recruit a Student koppelt uitzendkrachten met zorg en aandacht aan opdrachtgevers en levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de loopbaanontwikkeling van de studenten.

Dietz: “Al sinds het prille begin is onze visie dat studenten veel werkervaring moeten opdoen om erachter te komen wat hun talenten zijn. Met dat in het vizier kunnen zij dat specifieke talent verder ontwikkelen en daarmee excelleren in hun loopbaan en leven. Recruit a Student is tijdens deze ontdekkingstocht de facilitator en coach voor studenten.” De student die met 18 jaar zijn eerste bijbaan zoekt, heeft als doel om flexibel, leuk en goed betaald werk te vinden, vertelt Dietz. Naarmate hun studie vordert wordt het ontwikkeltraject steeds belangrijker voor studenten.

Werktijden van 15.00 tot 22.00 uur

Hoe bind je in deze krappe arbeidsmarkt uitzendkrachten aan je? Beijer: “Wij denken mee met de werkgevers en kruipen tegelijkertijd in de huid van studenten. Zo hebben we samen met een opdrachtgever in de medische industrie bedacht om de werktijden aan te passen van kantoortijden naar werktijden van 15.00 tot 22.00 uur. Dan maak je echt het verschil.”

Remco Beijer en Jaap Dietz: “Studenten moeten veel werkervaring opdoen om erachter te komen wat hun talenten zijn.”

Omdat veel studenten via collega-studenten bij Recruit a Student binnenkomen, heeft het bedrijf een referral recruitment app ontwikkeld, genaamd My Recruit. Het verhoogt het werkplezier om met vrienden te werken en de app versnelt tegelijkertijd de werving voor Recruit a Student.

De Duitse markt op

De onderneming is uitgegroeid tot een keten met 22 kantoren in Nederland en België. In 2023 start de werving om nog vier franchise-ondernemers te vinden in Maastricht, Leiden, Drechtsteden en Zeeland. Ook is de formule gereed om de Duitse markt op te gaan. Of er een grens is aan de groei van Recruit a Student? De eigenaren vinden van niet. “Qua IT en software zijn we nu ver genoeg ontwikkeld om de dienstverlening uit te rollen.”

Zoeken naar het juiste ATS

Een goed werkend ATS was lange tijd een zoektocht voor Recruit a Student, vertelt Beijer. “We zijn gestart met een maatwerkpakket, dat we zelf ontwikkeld hebben. Vervolgens werkten we met een basic pakket dat we hadden ingekocht. Naarmate we groeiden, voldeed dat ook niet meer. Het probleem was dat er zeven jaar geleden nauwelijks recruitmentsoftware voor uitzendbureaus beschikbaar was. Dus besloten we wederom zelf te ontwikkelen. Het probleem is echter dat je regelmatig tegen grenzen aan loopt. Je blijft functionaliteiten aanpassen en dat kost veel tijd. Bovendien was onze website aan vernieuwing toe.”

Koudwatervrees

Toevallig of niet las Dietz in het magazine van Flexmarkt over een pakket, specifiek voor de uitzendbranche. De leverancier, RecruitNow, leverde daarbij een geïntegreerde website.

Beijer was al snel enthousiast over het pakket, maar het allerbelangrijkst was wat de franchise-ondernemers ervan vonden. “Je gooit immers alles om. Jeroen van RecruitNow is bij elk van hen langs geweest.” Beijer vertelt dat er aanvankelijk sprake was van koudwatervrees. “Het veranderen van IT-systeem dat jaren gebruikt wordt en werkt is niet eenvoudig. Het is moeilijker om iets af te leren dan aan te leren.”

De transparantie en efficiëntie die het pakket van RecruitNow biedt is een groot voordeel, legt Dietz uit. “Studenten die overal en nergens wonen kunnen door alle vestigingen geholpen worden, waarbij er geen informatie verloren gaat. Vaardigheden en competenties worden met iedere werkervaring verder aangescherpt en vastgelegd in het systeem. Eenmaal afgestudeerd heeft de kandidaat een beter idee welke baan bij hem of haar past.”

Studenten als fotomodel

RecruitNow heeft ook de website opgezet. “Onze eigen studenten stonden model voor de foto’s en het resultaat is prachtig geworden”, zegt Beijer. “Tegelijkertijd met het opzetten van de website werd het ATS Cockpit ingericht. Dat was in zes tot zeven weken geregeld.”

De eigen studenten stonden model voor de foto’s op de site.

RecruitNow heeft Recruit a Student tijdens de implementatie ondersteund via online Q&A-sessies en herhalingstrainingen. “Maar het belangrijkste is dat je het gewoon gaat doen”, zegt Dietz. “Door de foutjes die je maakt, leer je het meest.”

Van droom tot eerste fulltime baan

Via Recruit a Student zijn dagelijks 1.600 tot 2.000 uitzendkrachten aan het werk. Met Cockpit hebben Dietz en Beijer naar eigen zeggen een volwaardige tool in handen om alles in goede banen te leiden. “De chronologisch opgeslagen informatie over elke student is van grote waarde en sluit aan bij onze visie”, vervolgt Jaap. “Jonge studenten hebben dromen, ze staan vol verwachting in het leven. Met deze tool kunnen we, naast het uitzenden, veel betekenen in de werving en selectie voor de eerste fulltime baan na de studie.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow.

Over Auteur

Reageer