Een inspirerende podcastreeks waarin Wim Davidse, hoofdredacteur van Flexmarkt magazine, in gesprek gaat met de ware helden van de flexbranche: de intercedent. Ook wel bekend als recruiter of recruitment consultant. Met welke uitdagingen hebben zij te maken en hoe maken zij het positieve verschil voor hun kandidaten? Een podcast waar iedere recruitmentprofessional (in spé) energie en inspiratie van krijgt.
In deze zesde en laatste podcast van de tweede serie gaat Wim in gesprek met Jitske Hoekstra, heldin bij Trixxo, tot voor kort Ruimbaan, in Gouda, voor werkgevers die mensen zoeken in die stad en wijde omgeving.
Persoonlijke aanpak
Toen ze in 2014 na haar studie Hotel- en eventmanagement op de arbeidsmarkt kwam, lagen de banen bepaald niet voor het oprapen voor Jitske. Nederland krabbelde net op uit de eurocrisis en de werkloosheid was maar liefst bijna negen procent aan het begin van dat jaar. Wel even wat anders dan de nog geen vier procent van nu! Toen was er dus bepaald geen krappe arbeidsmarkt, en dus ging Jitske langs bij uitzendbureaus, op zoek naar werk. Zo kwam ze bij Ruimbaan (inmiddels Trixxo) uit, en daar zagen ze een intercedent in deze werkzoeker. En dat hadden ze goed gezien, want inmiddels is Jitske er acht jaar in dienst, wat bijzonder is in onze dynamische flexbranche, maar typisch voor Trixxo Gouda. Daar werkt zelfs een collega die al twintig jaar in dienst is. Het mooie daarvan? Het maakt een persoonlijke aanpak mogelijk: kandidaten én opdrachtgevers vertrouwen op de intuïtie, ervaring en voorstellen van de Jitske en haar collega’s.
Enthousiast in chaos
Dus toen zij een kandidaat kreeg die nog in opleiding was en nog geen relevante werkervaring had, maar die wel wilde gaan opbouwen, wist Jitske een opdrachtgever over te halen haar een klus van een paar maanden te geven. En dat werkte perfect. Jitske vindt motivatie en passie belangrijker dan het cv, en dus weet zij matches te maken die zowel de kandidaat als de opdrachtgever niet hadden verwacht. Al moet ze de kandidaat naast haar in de auto zetten om hem of haar persoonlijk te laten ervaren door de opdrachtgever. Geregeld moet ze ook nadenken over zaken als wet- en regelgeving, duurzame inzetbaarheid, om- en bijscholing en het onderscheidend vermogen van het bureau. Als je enthousiast blijft in die dagelijkse chaos, dan ben je volgens Jitske geschikt voor het vak. De digitalisering van het uitzendproces gaat daar gelukkig bij helpen, bijvoorbeeld doordat het begin 2022 in hun vestiging geïmplementeerde systeem al direct voorstellen voor matches doet. Maar dit staat vast voor Jitske: het persoonlijke contact is en blijft cruciaal.
Jouw lokale held
Onze lokale heldin van de persoonlijke aanpak Jitske heeft zelf óók een lokale held: Rode Kruis-vrijwilligers in Gouda. Honderden vrijwilligers staan steeds klaar om mensen te helpen als dat nodig is, zoals tijdens corona of toen mensen uit Oekraïne moesten vluchten. Daarvoor ontvangen zij namens Jitske € 250 van RecruitNow.
Heb je genoten van de podcast? Stem dan via …, want de podcast-gast met de meeste stemmen van dit seizoen krijgt nog € 2500 extra voor haar of zijn lokale held.
Tot de volgende dosis recruitmentinspiratie!
Deze podcast is gemaakt in samenwerking met RecruitNow.