Volumerecruitment bij schaarstefuncties – zo doet Enexis dat

1

Netbeheerder Enexis groep heeft jaarlijks honderden nieuwe technici nodig. Maar hoe doe je dat, volumerecruitment in zo’n schaarse markt? Zet eigen medewerkers in om de kandidaat echt aan te spreken, zegt Nigaio Wijnen (Minutes on Career). Maak zoveel gebruik van video voor het pulleffect, stelt Arjan Elbers (Getnoticed).

In samenwerking met RTL-Z en Stokvis content heeft Getnoticed het programma How to get Noticed ontwikkeld, een serie van acht TV-afleveringen waarin arbeidsmarktvraagstukken bij bekende organisaties centraal staan. Aflevering 2 staat in het teken van de case bij netbeheerder Enexis Groep.

Schaarsteprofielen

Enexis Groep neemt jaarlijks zo’n 500 tot 600 nieuwe medewerkers aan. “Door de energietransitie zien we dat het werk dat op ons afkomt enorm toeneemt. En dus zijn wij op zoek naar heel veel technische collega’s”, zegt Tom Janssen senior corporate recruiter Enexis Groep. De vraag is dus groot. We spreken hier over ‘volumerecruitment’. Maar Janssen weet ook dat het tekort aan technisch personeel in Nederland nog nooit zo groot geweest als vandaag. Hoe haal je uit een schaarse markt toch grote aantallen technisch talent?
Een wervingsplan is nodig en volgens Janssen is de recruitment binnen Enexis sowieso toe aan vernieuwing; meer richting videorecruitment en een update van verouderde werken-bij website. Hiervoor heeft Enexis Arjan Elbers (Getnoticed) en Nigaio Wijnen (Minutes on Career) uitgenodigd voor een minicompetitie. Aan hen de uitdaging – elk met hun eigen team – om met een plan te komen om die schaarse technicus op de krappe arbeidsmarkt te verleiden voor Enexis te gaan werken. Drie profielen centraal: monteurs, uitvoerders en engineers.

Referral recruitment

Wijnen kiest voor een strategie om vooral in de huid te kruipen van de professionals. Via een documentaire over ‘het echt leven van..’ respectievelijk monteurs, uitvoerders en engineers die bij Enexis werken. Geen fancy reclame, maar echte medewerkers aan het werk, in weer en wind.. “Laten zien hoe het echt werkt”, dat spreekt volgens Wijnen kandidaten aan, creëert awareness en zorgt voor meer bekendheid van Enexis als (werkgevers)merk.
Daarnaast pleit hij voor het inzetten van supersourcers; een intern team dat niet bestaat uit recruiters, maar uit monteurs, uitvoerders en monteurs die bij Enexis werken. Referral recruitment dus. Idee hierachter: de drempel is lager als een monteur een potentiële collega benadert, dan wanneer een recruiter dat doet. Die medewerkers delen immers dezelfde interesses en spreken dezelfde taal als de (potentiële) kandidaten. Getraind en gecoacht door recruiters zullen deze monteurs, uitvoerders en engineers zowel online als live gaan sourcen. Wijnen: “Een monteur die hier werkt kan prima een barbecue op de voetbalclub organiseren en zo in contact te komen met andere monteurs.”

Arjan Elbers
(managing director Getnoticed)

Video met pull-effecten

Elbers wil met zijn team van Getnoticed de nadruk te leggen op het pull-effect; die schaarse professionals interesseren en verleiden om voor Enexis te gaan werken. Elbers spreekt van ‘superfocus op de profielen’ monteur, uitvoerder en engineer. Hij pleit er dan ook voor om voor elke doelgroep een verschillende (werken bij) website te maken en daar een specifieke videocampagne aan te koppelen. Uitgangspunt; wat vinden respectievelijk monteurs, uitvoerders en engineers belangrijk en wat heeft Enexis hen te bieden? Hiervoor moeten social media ingezet worden op een manier die aansluit bij de technische profielen. Bijvoorbeeld via een carrousel met gifjes.
In de filosofie van Elbers vraagt elke kandidaat zich altijd af ‘what’s in it for me?’. “Elke (video)campagne moet voldoen aan de 2 P’s: purpose (wat is het doel?)) en pull (welke unieke elementen uit de vacature moet de kandidaat aanspreken?).” Zijn voorstel voor de slogan: samen pieken!

Welk plan kiest Enexis? En welk voorstel sluit het best aan bij de bedrijfscultuur van Enexis? Janssen en zijn collega’s komen er niet uit. Een remise dus, wat betekent dat Enexis met beide arbeidsmarktcommunicatieplannen aan de slag gaat.

Bekijk hier aflevering 2 van het programma How to get Noticed.

 

Digitale onboarding: maak het persoonlijk

Als werkgever wil je in deze tijd snel schakelen zodat al je werknemers goed, snel en efficiënt ingewerkt worden. Gerwald van den Oetelaar van Catchphrase, een platform voor taakgerichte digitale onboarding, deelt zijn ervaring. Waar moet je op letten? Ontvang deze GRATIS download over digitale onboarding.

Over Auteur

1 reactie

Reageer