De flexmarkt post-corona wordt nog meer een markt voor innovatieve specialisten. Hebben die baat bij de groeiende rol van neutrale MSP’s om bijvoorbeeld makkelijker binnen te komen bij opdrachtgevers? Drie flexondernemers geven hun visie.
Lisa Wouters (Directeur Driessen):
“Werk is meer dan ooit belangrijk. We willen samen gave dingen doen, die ertoe doen. Daarin vinden velen geluk. Massaal en generiek zijn daarom ook niet bij uitstek de beste karaktereigenschappen van een uitzendorganisatie na deze pandemie. Ook voor de uitbraak van corona was dit mijns inziens al het geval. Zowel organisaties als werkenden en werkzoekenden zijn niet op zoek naar one-jobfits-all, maar zoeken een werkgever of werknemer die naadloos past. Innovatieve specialisten hebben hierin een belangrijke stap voor op de generieke bureaus.
Maar alleen de specialisten die hun innovatieve karakter inzetten om een buitengewoon goed werkgever te zijn voor hun vaste en flexibele medewerkers.
Een neutrale MSP is een middel dat kan zorgen voor de juiste mens op de juiste plek. Maar als specialist van de publieke sector, met onze werkbeloften voor onze werkenden én ons mooie netwerk, zien wij naast MSP meerdere wegen naar de toekomst waar wij bij Driessen van dromen: werkgeluk realiseren voor zoveel mogelijk mensen binnen de publieke sector.”
Paul Muller (managing director The Human Specialist):
“De flexmarkt zal nooit meer hetzelfde zijn als voor corona. Voor de interne collega’s betekent het een andere combinatie van thuis en op kantoor werken, waarvan wij voorheen niet dachten dat dat mogelijk was. Ook zien wij dat innovatie in IT-systemen een nóg belangrijker thema zijn. Niet alleen om het thuiswerken te faciliteren, maar ook omdat er meer en meer gemanaged wordt op basis van prestaties en resultaten in plaats van aanwezigheid. Het managen van big data is daarbij voor ons onontbeerlijk gebleken. Met het inzicht dat we daarmee krijgen kunnen we onze processen nog beter vormgeven.
In de praktijk zie ik dat de inzet van MSP’s aan klantzijde blijft hangen op het inrichten van IT-systemen. De processen worden zelden aangepast om deze mogelijkheid te faciliteren. Ik zou mijn klanten dan ook willen adviseren eerst de processen te managen en deze vervolgens te laten ondersteunen door een MSP en IT. Zonder intern draagvlak bij onze klanten werkt de inzet van MSP’s vaak alleen kostenverhogend in plaats van efficiënter.”
Steven Gudde (directeur arbeidsmarkt Olympia):
“Het is van alle tijden dat innovatieve spelers kansen grijpen waar meer behoudende partijen kansen laten liggen. Wat dat betreft zou onze branche, die toch al niet als zeer innovatief te boek staat, moeten leren van het verleden. Ik geloof dat de markt meer openstaat voor verandering en meer behoeften heeft. Corona heeft op onderdelen latente en nieuwe behoeften zichtbaar gemaakt. Die stop je niet meer terug. Bovendien heeft corona op veel gebieden angst voor innovatie en andere manieren van werken weggenomen. Wat dat betreft heeft deze periode een versnelling naar de markt gebracht.
Volgens mij zijn het daarmee eerder de neutrale MSP’s die moeten vrezen voor hun positie omdat ze voorbij gestreefd worden door innovatieve spelers die slimme platformgerelateerde oplossingen aanbieden die MSP’s overbodig maken. Zeker als deze innovaties zich meer richten op sociaal maatschappelijke waarde en niet op eigen gewin. Deze zelfde innovatieve spelers zullen ook partijen op het gebied van groot volume (generieke) uitzenddienstverlening dwingen om hun werkelijke toegevoegde waarde zichtbaar te maken. En dat is alleen maar goed.”
Dit is een bewerkte versie van een artikel dat onlangs in Flexmarkt is verschenen. Het Flexmarkt magazine is digitaal beschikbaar voor abonnees van Flexmarkt pro.
Lees ook: Stabiele MSP’s verstevigen positie in flexmarkt
Met Flexmarkt pro heb je exclusief toegang tot:
✅ verdiepende en analyserende artikelen
✅ de verzuim- en transitietool
✅ handige voorbeelddocumenten, zoals de oproep – en vaststellingsovereenkomst
✅ antwoord op tientallen juridische flexvragen
✅ Flexmarkt magazine: het laatste nummer en archief
Waar nodig is deze informatie juridisch getoetst door onze arbeidsrechtadvocaten.
Abonneer je hier op Flexmarkt Pro (nu eerste maand 1 euro)