Onder de msp’s en brokers laat Flextender, net als vorig jaar, de sterkste groei zien in de Flexmarkt Omzetranglijst top 100. De omzet steeg in 2023 met maar liefst 70 procent. “Zeker de afgelopen jaren geldt: wie kan leveren, heeft de klant.”
Tekst: Annet Maseland
Alle ogen zijn gericht op de razendsnelle opmars van Flextender, inhuurplatform voor de publieke sector. Vorig jaar was de nieuwkomer ook al de snelste groeier in zijn soort (Managed service provider / broker). Dit jaar speelt Flextender het opnieuw klaar, met een beheerde omzet over 2023 van 340 miljoen euro. Dat is 70 procent meer dan in 2022.
Flexmarkt spreekt met Jaap Jan Westland op het moment dat oprichter Rick Groot kort daarvoor is teruggetreden als directeur. Westland vormt met Mariëtte Wendrich de tweekoppige directie.
Geen paniek?
Westland: “Nee, zijn vertrek was gepland. We hebben alle tijd gehad om het voor te bereiden. Zijn vertrek leidt ook niet tot een koerswijziging.”
Flextender werd in 2011 opgericht – toen nog Gemeente Marktplaats – vanuit de overtuiging dat de inhuur transparanter moest. De vaart kwam er goed in na de aanpassing van de aanbestedingswet in 2016, vertelt Westland. Flextender had een dynamisch aankoopsysteem (DAS) klaarstaan, dat voldeed aan alle wettelijke eisen.
Een verdienmodel
Het succes schuilt vooral in het model, zegt Westland. “We hebben maar één verdienmodel, dat is de opslag voor een succesvolle match. In onze visie kun je opdrachtgevers én leveranciers het best bedienen vanuit een onafhankelijke positie. Dan heb je geen belang bij bepaalde kandidaten. Bij ons kan iedereen, intermediairs, detacheerders en zzp’ers, reageren op een opdracht en krijgt een gelijke kans. Zo ontsluiten we de markt maximaal.”
Sommige concurrenten zijn puur op het msp-deel misschien wel iets goedkoper, vermoedt hij. “Maar dan komen de inkomsten uit andere bronnen. Zo zijn er partijen die met abonnementsvormen voor leveranciers en zzp’ers werken. Gold-members krijgen een opdracht eerder te zien en maken meer kans. Andere partijen maken deel uit van een groter geheel. Ze hebben bijvoorbeeld een zusteronderneming die detacheert en eigen kandidaten levert, waardoor twee keer een marge wordt ingehouden. Wij staan boven alle partijen. Op die manier kunnen we de markt zo breed mogelijk bevragen. Zeker de afgelopen jaren geldt: wie kan leveren, heeft de klant. Ons model zorgt voor een ongekend hoge match-ratio van 98 procent. In deze krappe markt schuilt daarin zeker ons succes.”
Lees ook: Alle marktsegmenten Omzetranglijst presteerden slechter dan in 2022
Eigen platform
Tot slot is Flextender de enige msp die zijn eigen platform heeft gebouwd. Het Vendor Management Systeem (VMS) kan per klant op maat worden gesneden. Zo wint de inhuur aan transparantie, vertelt Westland. “Wie lopen er rond tegen welke tarieven? Er komt meer inzicht in de prijzen en het inhuurproces verloopt gecontroleerd en efficiënter.”
Wat zijn jullie plannen?
“We willen onze positie in het publieke domein verstevigen. Ons model kun je op veel sectoren plakken, maar we willen eerst doorgroeien naar aanpalende markten. In beginsel gaan we voor organische groei. We sluiten overnames niet uit, maar zijn daarin kritisch. Het moet passen bij onafhankelijke inhuur en dan vallen veel partijen af.”
Wordt het niet allemaal erg digitaal?
“Dat is iets waar we alert op zijn. Daarom willen we ook niet alles automatiseren. Leveranciers informeren we bijvoorbeeld persoonlijk over een gunning. Een deel van de leveranciers heeft daar behoefte aan. Dat moet je blijven faciliteren.”
De snelle groei maakt jullie niet populair bij branchegenoten?
“Als een partij heel dik zit bij een klant en ineens moet concurreren met jan en alleman, is dat voor hen niet fijn. Maar wij houden van iedereen.”
Lees ook: Flexmarkt Omzetranglijst top 100: terug naar normaal?