Flexmarkt Omzetranglijst top 100: terug naar normaal?

0

De sector nam wat gas terug in 2023, maar na de inhaalgroei van 2022 kon dat ook bijna niet anders. Toch zijn er, zoals elk jaar, opmerkelijke verschillen tussen sectoren en bedrijven, zo laat de Top 100 Omzetranglijst zien.

Tekst: Fons van Lier

Na twee knotsgekke coronajaren en de inhaalgroei van 2022 maakte de flexbranche in 2023 een pas op de plaats. Noteerde de flex in 2022 nog een omzetgroei van 14,4 procent, in 2023 bedroeg de groei 5,9 procent. Zoom je in op de bedrijven die in de Flex Top 100 staan, dan is de groei nog iets lager: 5,4 procent.

Achter deze cijfers schuilen grote verschillen: waar bijvoorbeeld de brokers/managed service providers en de mkb-uitzenders in de lijst al jaren dubbelcijferige groeipercentages laten zien, blijven de grote, generieke uitzenders al jaren ver achter – in 2023 gingen ze er zelfs bijna 5 procent op achteruit.

Dus als je een beeld zou schetsen van de flexbranche in 2023, dan is dat er een van ‘terug naar normaal’. Dat wil zeggen: geen pandemie meer die de markt enerzijds lamlegt (denk aan de horeca, of alles rond Schiphol) en anderzijds juist enorm stimuleert (zoals bij de GGD en de testlocaties). Geen energiecrisis die een voor Nederlandse begrippen forse inflatie aanzwengelde, al ijlde deze in 2023 nog wel na. Het is eigenlijk een terugkeer naar de situatie zoals die begin 2020 was: een krappe arbeidsmarkt met een afkoelende economie, waarin het vinden van goed personeel doorgaans lastiger is dan het vinden van opdrachten. 

Enorm ecosysteem

Wie daar goed in slaagt, is HR-tech-dienstverlener HeadFirst Group (2), die ook in 2023 weer een forse omzetgroei heeft laten zien – geheel autonoom dit keer. Ceo Marion van Happen legt uit: “We zijn sterk vertegenwoordigd in STEM-profielen (Science, Technology, Engineering, Mathematics, red.), finance, marketing en hr. En we bemiddelen profielen die met data werken. Daar is nu eenmaal veel vraag naar.” Om daarvoor de juiste mensen te vinden, werkt het bedrijf samen met duizenden leveranciers. “Mede dankzij dit enorme ecosysteem kunnen we voldoen aan de vraag van onze opdrachtgevers.”

Anders dan bijvoorbeeld Randstad heeft HeadFirst Group dus geen mensen in dienst, maar bemiddelt en organiseert het deze. “De vraag naar het managen van alle soorten werkenden – van vast tot de verschillende vormen van flex – blijft toenemen”, zegt van Happen. “We investeren ook veel in verdere digitalisering, met als gevolg tevreden opdrachtgevers, leveranciers en zelfstandige professionals. De merken van HeadFirst Group hebben dan ook veel lange contracten met opdrachtgevers: gemiddeld negen jaar, vergeleken met maximaal drie jaar bij de meeste uitzenders.”

HeadFirst Group heeft begin 2024 de krachten gebundeld met Impellam Group, een van de grootste msp’s op het gebied van STEM-profielen. Van Happen: “Dit gaat veel deuren voor ons openen, want deze samenwerking maakt ons interessant voor geheel nieuwe soorten bedrijven.”

Marion van Happen
Marion van Happen (CEO HeadFirst Group)

Trendbreuk

Waar grote, generieke uitzenders als Randstad (1), Manpower (12), Adecco (14) en RGF Staffing (7) al jaren hun marktaandeel zien krimpen, begint dit patroon zich nu ook af te tekenen bij de jongere generatie algemene uitzenders, terwijl die daar lange tijd immuun voor leken te zijn. Want ook PROMAN Group (5), YoungCapital (10) en Olympia (11) moesten in 2023 een veer laten, al bleef de schade bij PROMAN Group beperkt (-1,9 procent). De andere twee deden het in 2022 ook al niet best, dus hier lijkt zich een trendbreuk af te tekenen. Deze bedrijven lijken hun wilde haren te hebben verloren en hebben het nu lastig in een markt waar personeel schaars is en gespecialiseerde bureaus het gras voor de voeten van de algemenere uitzenders wegmaaien. 

Van de grote, algemene uitzenders weet alleen OTTO Work Force (8) fors te groeien (12,9 procent). Maar dat heeft zich dan weer op een andere manier gespecialiseerd: in het werken met arbeidsmigranten. Een geval apart is House of HR (3), dat ondanks zijn forse omvang (een omzet van ruim 1,3 miljard euro in Nederland in 2023) zijn schwung nog niet heeft verloren: weer een plus van 11,3 procent. Het laat zien dat de bijzondere opzet van het bedrijf – eerder een vloot van los opererende specialisten – nog weinig aan kracht heeft ingeboet. 

En wat weinigen zal verrassen: IT- en techniekdetacheerders deden het opnieuw veel beter dan de markt. Neem Hero Interim Professionals (31), dat een jaar geleden zei over 2023 een groei van 60 procent te willen halen. Dat werd uiteindelijk een nog steeds zeer respectabele 48,7 procent. Ook Synprofs (nieuw in de lijst op 54) doet het met een groei van 34,1 procent niet verkeerd. Bij de technici lieten onder meer The Specialist Group (22) en TMC NL (36) stevige groeicijfers zien.

Hype

Toch is het niet alleen IT, techniek en msp wat er blinkt. Ook een bedrijf als Sun-Power (97), vooral actief in de glastuinbouw en in de boomteelt, laat forse groei zien. Sun-Power komt nieuw binnen in de lijst, of liever: opnieuw binnen, want het bedrijf uit Noord-Limburg stond al eens eerder in de ranglijst.

Het bedrijf, dat sinds 2000 bestaat, is langzaam gegroeid, aldus eigenaar en directeur Twan Christiaens. “We zijn alleen actief binnen Noord-Limburg en het meest oostelijke deel van Brabant en kennen de lokale markt goed.” Dat het bedrijf het afgelopen jaar zo hard kon groeien, hoewel de agrosector toch niet bekendstaat om zijn groeicijfers, komt deels doordat een deel van de concurrentie tijdens de coronapandemie is weggevallen. “Veel van onze concurrenten zijn toen naar de logistiek gegaan. Die dachten daar toen snel geld te kunnen verdienen. Maar dat was een hype, die ondertussen weer is overgewaaid. En hun klanten in de agrosector zijn ze kwijt, want die hebben ze laten zitten. Daardoor zitten we in een nichemarkt.”

Wie glastuinbouw zegt, zegt arbeidsmigranten (Christiaens: “Nederlanders zijn bijna uitgestorven in deze branche”). Sun-Power werkt voornamelijk met arbeidskrachten uit Polen en Roemenië. De werving gebeurt voornamelijk via social media. “We plaatsen onze vacatures op Facebook en Instagram. Mensen schrijven zich makkelijk digitaal in en worden dan door ons gebeld. Informatie over het werk communiceren we met mensen via foto’s en video’s. Op basis daarvan nemen ze een beslissing om wel of niet te komen.” Ook werkt het bedrijf veel met ambassadeurs. “Als werknemers nieuwe mensen aandragen, krijgen ze een mooie bonus. Op die manier krijgen we ook veel mensen binnen en is de kwaliteit ook gewaarborgd.”

Warme kas

Een van de manieren waarop Sun-Power zijn dienstverlening verbetert, is via kunstmatige intelligentie – een van de hypes van 2023, maar Christiaens heeft al heel concrete toepassingen op het oog: “Onze vacatureteksten schrijven we inmiddels met behulp van AI en binnenkort gaan we met AI video’s maken waarin we het werk uitbeelden. Dat gaat met AI veel makkelijker en sneller dan wanneer je content moet opnemen met echte mensen. Met die video’s kunnen geïnteresseerden vooraf nog beter zien wat het werk concreet inhoudt. Bijvoorbeeld het werk in een warme kas. Als je niet in een omgeving van ruim 30 graden kunt werken, wordt dat niets.” 

De zoektocht naar nieuw personeel maakt dat Sun-Power voorbij de grenzen van de EU is gaan kijken, met name op de Filipijnen. “Dan gaat het vooral om hoger opgeleide ingenieurs. Het gaat nog niet om grote aantallen; dit jaar beginnen we met vijf mensen. Maar we kregen de vraag van verschillende klanten of we daar iets in konden betekenen, dus hebben we dat serieus opgepakt. In Nederland hoef je dat niet te proberen, want vind je er eentje, dan springen er nog 35 bureaus bovenop. Dat kun je niet winnen.”

Een sector die het al jaren uitstekend doet, zelfs in het coronajaar 2020, is de flex die zich richt op het mkb. Zoals Jansen & De Wit (60), dat in 2023 met bijna 43 procent groeide. Het bedrijf, dat actief is in zowel detachering als payrolling en uitzenden, breidt koortsachtig uit in Noordoost-Nederland (zie kader).

Jansen & De Wit ziet een niche in Noordoost-Nederland

De detacheerder, payroller en uitzender uit Hoogeveen, vooral actief in sectoren als de bouw, techniek en groen, groeide in 2023 met bijna 43 procent, voornamelijk door overnames. Algemeen directeur en mede-eigenaar José Perik zag een gat in de markt.

Vanwaar jullie koopdrift?
“Mijn compagnon en ik namen het bedrijf over omdat we zagen dat er in het noorden en oosten geen sterke onafhankelijke, regionale speler was voor het mkb-segment. En dat was een gat in de markt, want mkb’ers doen liever zaken met een andere ondernemer dan met een filiaal van een groot bedrijf.”

Hoe vinden jullie de overnamekandidaten?
“We richten ons op kleinere bedrijven, waarvan de eigenaar niet goed meer kan omgaan met de regeldruk. Zulke kleine ondernemers doen graag het relatiebeheer, maar de rest van het runnen van een onderneming vinden ze te complex geworden. Ze lopen aan tegen NEN-certificeringen, wisselende wetgeving, enzovoort. Wij zijn groter en hebben hiervoor mensen in huis. Bedrijven staan er daarom vaak voor open als we bellen.”

Wat maakt jullie succesvoller dan de traditionele, generieke uitzenders?
“Ik denk dat regionale spelers zoals wij het zoveel beter doen dan de ‘grote jongens’ omdat we dezelfde taal spreken als onze klanten. Wij kennen de markt, we hebben ons netwerk in de regio. De lijnen zijn dus kort. We kunnen persoonlijke aandacht geven, zijn fanatiek en wendbaar. Lopen we ergens tegenaan, dan is dat voor ons juist een teken om extra gas te geven en te kijken waar we nog iets extra’s kunnen doen.”

Goede sloper

Autonoom groeien blijft uitdagend, vertelt algemeen directeur en mede-eigenaar José Perik. Zo loopt ook Jansen & De Wit tegen het personeelstekort aan, al zien ze dit jaar meer ruimte komen op de markt. “We nemen dan ook makkelijk mensen aan: als we een goede sloper zien en we hebben nog geen vacature, dan nemen we die toch aan en zoeken dan de klant erbij. Mensen zijn leidend, niet de vacature.” 

Verder doet Jansen & De Wit veel om mensen te enthousiasmeren voor onder meer de bouw en techniek, zoals het aanbieden van cursussen en opleidingen, en staat het bedrijf op allerlei events en beurzen. “Als je zoekt naar een stratenmaker, dan vind je die niet. Maar kijk je wat verder en onderzoek je of je iemand kunt omscholen, dan wel. Je moet creatief zijn in deze markt.”

José Perik (Jansen & De Wit)

Ook algemeen directeur van Oranjegroep (42) Bas Witvoet kijkt tevreden terug op 2023. Na een paar moeilijke jaren, waarin corona het werken lastig maakte en gedoe met nieuwe software de salarisbetalingen in de war schopte, groeide de uitzender in de bouw afgelopen jaar met een gezonde 7,5 procent (zie kader). “We zijn actief in de installatietechniek, maar doen nu ook veel projecten die te maken hebben met de energietransitie: de aanlanding van windmolenparken op zee, de bouw van transformatorhuisjes, enzovoort. Wij leveren eigenlijk de mensen voor de energietransitie. En daar kunnen we nog heel veel jaren mee vooruit.”

Bas Witvoet (Oranjegroep)

Frictie

En ja, de woningbouw loopt stroef, maar dat is maar een klein deel van de portefeuille van Oranjegroep. “Daar hebben we weinig last van, want we zijn verder groot in de infra: denk aan bruggen, tunnels, viaducten. Woningbouw doen we niet veel, juist omdat het zo onvoorspelbaar is.”

Oranjegroep: geen Randstadsausje

Bemiddelen in de bouw betekent tegenwoordig bemiddelen van arbeidsmigranten. Oranjegroep doet het al 25 jaar. Eigenaar en algemeen directeur Bas Witvoet ziet de grote uitzenders steeds meer uit het zicht verdwijnen.

Je hoort regelmatig dat personeel uit Oost- en Zuid-Europa, met name in de techniek en bouw, lastiger wordt om te vinden. Herken je dit?
“Nee, je moet gewoon goed zoeken. Wij werven al 25 jaar in heel Europa. In Nederland betalen we goed. Alleen in Noorwegen en Zweden kun je meer verdienen, zeker in de offshore. Daardoor kunnen we voldoende personeel krijgen. Bovendien: dan haal je iemand uit Azië, en dan? Financieel ben je echt niet goedkoper uit, want je moet nog steeds volgens de cao betalen. Dan heb ik liever iemand die een beetje uit de buurt komt, die regelmatig naar huis kan. Dat is toch prettiger voor iedereen.”

Herken je dat de grote, algemene uitzenders op jullie terrein achterblijven?
“De grote uitzenders automatiseren heel veel. Met name Randstad was daar een voorloper in. Maar dan verlies je ook een stuk persoonlijkheid. En gespecialiseerde uitzenders als wij hebben mensen uit de business zelf op kantoor zitten. Onze mensen die contact hebben met de werklui, moeten ook zelf in de bouw hebben gewerkt. Bij de grote jongens zitten intercedenten die van allerlei markten thuis moeten zijn. Maar dan kun je niets echt goed doen.

“Randstad kom ik bijvoorbeeld niet veel tegen. Af en toe winnen ze nog weleens heel grote contracten, maar dan kunnen ze niet leveren en komen wij er alsnog bij. Randstad heeft natuurlijk wel losse bedrijven die ergens in gespecialiseerd zijn, maar als het hele Randstadsausje eroverheen moet, wordt het lastig. Daarom kopen ze ook vaak bedrijven als dat van ons. Maar dan verpesten ze het weer door het Randstadsausje eroverheen te gooien.”

2024 ziet Witvoet zonnig in. “We verwachten minimaal 10 procent groei, als er geen gekke dingen gebeuren. Het enige waar we tegen aanlopen is de inflatie: er is een enorme frictie tussen mensen die meer geld vragen en klanten die niet eindeloos meer kunnen betalen. Ik begrijp het wel, alles is duurder geworden. Maar klanten zeggen niet tegen ons: hier heb je nog 15 procent erbij. Dat gezegd hebbende, de salarissen in de sector liggen nog steeds veel hoger dan die van een licht kantoorbaantje. En dat blijft ook zo.”

Verantwoording Flexmarkt Top 100 Omzetranglijst

De redactie van Flexmarkt is, samen met Corporate Finance International,
verantwoordelijk voor het verzamelen en verwerken van de data voor de Flexmarkt
Top 100 Omzetranglijst.

Flexorganisaties zijn opgeroepen om de omzetgegevens in Nederland over 2022 en 2023
aan te leveren. Op basis van deze data zijn omzetontwikkelingen bepaald. Voor de
traditionele top 4 (Randstad, Adecco, Manpower, RGF) zijn cijfers uit financiële publicaties
gehaald, en indien nodig (omdat niet specifiek voor Nederland wordt gerapporteerd)
bewerkt en geschat.

De Flexmarkt Top 100 Omzetranglijst geeft een goed beeld van de ontwikkeling van
flexomzet in Nederland. Wel is het onvermijdelijk dat omzet dubbel wordt geteld. Als
bijvoorbeeld uitzendbureau X levert via msp Y aan klant Z, dan worden de Z-gerelateerde
omzetten van X en Y dubbel geteld in de marktcijfers en in de Flexmarkt Top 100. Ook met
betrekking tot de cijfers over 2023 is het nog niet mogelijk gebleken te achterhalen hoe groot
die dubbeltelling in de totale marktomvang is.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer