‘Competenties zijn het startpunt!’

0

Han Mesters van ABN AMRO maant de flexbranche ‘acuut in te spelen op de omvangrijke structurele veranderingen waaraan de sector blootstaat’. “Er komt niet meer ruimte op de arbeidsmarkt”, zo waarschuwt de sectorbankier tijdens het FleXevent van Flexmarkt op 8 juni 2023.

Schaarste blijft

“2023 is niet het jaar waar iedereen op gehoopt had”, stelt Han mesters. “Er komt niet meer ruimte op de arbeidsmarkt. De voorspelde krimp over het vierde kwartaal van 2022 is een economische groei geworden van 0,6 procent. De verwachte groei over heel 2023 is onder invloed hiervan verhoogd van 0,5 procent naar 1,2 procent. De werkloosheid blijft op 3,5 procent staan, ver onder het niveau van krapte, die begint als de werkloosheid beneden de 5 procent komt. De schaarste duurt dan ook voort, en gaat volgend jaar door. En het jaar daarop ook.”

De krapte op de arbeidsmarkt wordt nog versterkt door de geopolitieke situatie. Mesters signaleert: “We zien bijvoorbeeld China een in allerlei opzichten minder vertrouwde partner worden. Nederlandse bedrijven halen massaal hun productie terug, maar lopen daarbij aan tegen het tekort aan arbeidskrachten.”

Enorme gevolgen

Een en ander leidt tot een structurele krapte die, betoogt Han Mesters, voor iedereen enorme gevolgen heeft. Hij constateert een ‘majeure shift’, waarin competenties het startpunt zijn, niet de vacature van de inlener. “We gaan van ‘kandidaat zoekt baan’ naar ‘competenties zoeken werk’. Vroeger had de inlener een functieomschrijving die ingevuld moest worden. In deze tijden van schaarste mag de inlener blij zijn met iemand die de gevraagde competenties voor 70 procent heeft en die men intern verder kan opleiden.”

Een uitzender moet in deze tijd meer dan ooit de strategische dialoog aangaan met de ondernemer, stelt Mesters: “Je moet nu precies weten: wat is de strategische uitdaging van mijn klant, en wat zijn de competenties die hij nodig heeft? De competenties zijn het startpunt, niet de vacature van de inlener.”

Kansen voor specialisten

“In zo’n markt doen vooral gespecialiseerde partijen het goed. Generalisten, die niet doelgericht een probleem van hun opdrachtgever oplossen, hebben een probleem. Als je een traditioneel uitzendbureau bent, en je beheerst alleen dat, dan heb je een flinke leercurve voor je.”

Dit artikel is geschreven door Guido de Kanter voor Flexmarkt-magazine.

The employee-friendly and the dead

Een van de grootste verschuivingen die de krapte op de arbeidsmarkt met zich meebrengt is dat de kandidaat het voor het zeggen heeft gekregen, stelt Han Mesters. “Jonge mensen voelen de zelfverzekerdheid om na het eerste zuchtje tegenwind in de werkkring al weg te gaan. We hebben in ons werkzame leven natuurlijk allemaal weleens die gedachte gehad: ‘Wat doe ik hier, ik wil als de bliksem weg!’ Maar meestal bleven we dan toch zitten. Zeker als medewerker van een financiële instelling. Je weet: het is koud buiten.”

“Maar bij jongeren”, vervolgt Mesters, “is dat heel ander verhaal geworden. In tijden van schaarste is de bedrijfscultuur een usp geworden. Jonge mensen willen werken bij bedrijven waar de werk/privébalans goed is en er een match is op het niveau van waarden en normen. Ze willen weten waar het bedrijf voor staat. Wie zijn employer branding niet op orde heeft, hoeft niet eens te gaan zoeken. Je zal de mensen niet krijgen. Ik zeg het weleens met mijn eigen draai aan een bekend Amerikaans citaat: ‘In the future, there will be two types of companies: the employee-friendly and the dead.’”

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer