ING: banengroei in de detailhandel

0

Door de sterke opkomst van webwinkels is de werkgelegenheid in de detailhandel gestegen sinds het begin van de crisis in 2007. De regionale verschillen zijn echter groot.

In Flevoland bedroeg de stijging in de afgelopen zeven jaar 20 procent, terwijl in Zeeland de werkgelegenheid met 2 procent kromp. Dat concludeert het economische bureau van ING in een deze week verschenen onderzoek. Landelijk steeg de werkgelegenheid in de detailhandel tussen 2007 en 2013 met bijna 5 procent. ‘Nederlandse consumenten kopen steeds meer online en dit werkt door in de werkgelegenheid’, stelt ING.

Meer banen bij webwinkels
De werkgelegenheid in de detailhandel is de laatste jaren ook toegenomen door de ruimere openingstijden van winkels. Het aantal banen bij webwinkels groeide in de afgelopen 7 jaar van ruim 14.000 tot meer dan 35.500. De detailhandel is goed voor 1 op de 10 banen in Nederland, ofwel 776.000 banen in totaal. Daarmee is de winkeliersbranche in alle provincies een van de grootste werkgevers.

Werkgelegenheid bij ‘stenen winkels’ daalt
De keerzijde van het online shoppen is dat de behoefte aan nieuwe fysieke winkels afneemt en de leegstand stijgt. Daardoor is de werkgelegenheid bij de ‘stenen winkels’ in een aantal provincies al aan het dalen.

Daling van de totale werkgelegenheid
Of de groei van de werkgelegenheid in de toekomst doorzet is volgens ING nog maar de vraag, wegens de afvlakkende bevolkingsgroei en vergrijzing. ‘De daling van de totale werkgelegenheid in de Zeeuwse detailhandel kan wat dat betreft een voorbode zijn voor andere provincies.’

ANP

Lees ook: UWV verwacht meer banen in de detailhandel

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer