Meer dan de helft van de Nederlandse mkb’ers (53%) is van mening dat talent niet schaars is, als je maar weet waar je moet zoeken. Naast het eigen netwerk is het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus belangrijk bij het snel vervullen van vacatures.
Dit blijkt uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers.
Mkb’ers zetten vooral het eigen netwerk en dat van collega’s in om nieuw personeel te werven (59%). Hierna volgen het inschakelen van intermediairs en uitzendbureaus (52%) en het plaatsen van een vacature op de bedrijfswebsite (52%).
Door de inzet van deze middelen zijn de meeste vacatures binnen tien weken ingevuld (63%).
Onderscheidend zijn
Tevens is de respondenten gevraagd hoe zij zich onderscheiden van andere organisaties die op zoek zijn naar talent. De meeste mkb’ers hopen dit te bereiken met de bedrijfscultuur (48%), het bieden van veel verantwoordelijkheid (43%) en door kandidaten veel vrijheid en vertrouwen te beloven (30%).
Employee journey
Loes Dingemans, algemeen directeur bij Unique, zegt in een toelichting op de onderzoeksresultaten: “Op dit moment heerst schaarste op de arbeidsmarkt. Tenminste, dat lijkt zo. Talent is echter nog altijd vindbaar. In de zoektocht zijn twee punten belangrijk. Organisaties die behoefte hebben aan talent doen er goed aan om de employee journey in kaart te brengen. Immers, meten is weten. Zorg dat je weet wat jouw kandidaat bezighoudt in iedere fase van de journey; van het eerste contact met jouw organisatie tot en met het daadwerkelijke sollicitatiegesprek. Weet waar kandidaten positief op aanhaken of juist op afhaken.
“Ook employer branding is in deze zoektocht een kernbegrip. Laat zien waar je voor staat, wat je nieuwe werknemers kan bieden en waarom ze voor jou moeten kiezen. Zo vind je talent en kiest het talent voor jou.”
Bron: Unique
Noot van de redactie: de uitkomsten van bovenstaand onderzoek zijn opvallend aangezien Indeed in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier een jaar geleden juist met de boodschap kwam dat MKB’ers wel degelijk moeite hebben met het aantrekken van geschikte nieuwe medewerkers.
Laat u zich uitdagen door inspirerende branchegenoten en een kritische vakjury? Op www.uitzendondernemervanhetjaar.nl vindt u alle details over de procedure en de inschrijving. Deelname aan de Uitzendondernemer van het Jaar verkiezing is kosteloos. De inschrijving staat open voor alle MKB-uitzendondernemers in Nederland.