MKB’ers moeite met werven personeel

3

Een derde (34%) van de MKB’ers heeft veel tot zeer veel moeite om personeel te vinden. Slechts 15% heeft weinig moeite met het aantrekken van nieuwe medewerkers.

Dat blijkt uit onderzoek door vacaturesite Indeed, in samenwerking met onderzoeksbureau Team Vier, onder 314 HR-functionarissen in de MKB –sector.

Beste kandidaat vinden
Voor meer dan vier van de tien MKB’ers (43%) is het aantrekken van kandidaten met de beste kwalificaties de grootste uitdaging. Ruim een derde (36%) heeft bovendien moeite met het vinden van medewerkers die passen in de bedrijfscultuur. Daarnaast vormt de tijd die men moet steken in het werven van kandidaten voor 31% een hobbel.

Doelgroepen
Ervaren professionals blijken de moeilijkst te werven doelgroep. Ruim de helft (56%) van de ondervraagde MKB’ers geeft aan hier de meeste moeite mee te hebben. Starters wordt door 20%  als lastigst te werven genoemd, gevolgd door managers (10%) en seizoenswerkers (7%).

Moeite met vacatureteksten
Gevraagd naar de grootste uitdagingen waar zij voor staan bij het uitzetten van onlinevacatures, geven veel mkb’ers aan moeite te hebben met het schrijven van vacatureteksten. 29% vindt het nog niet zo makkelijk om een accurate functieomschrijving op te stellen. Een bijna net zo grote groep (28%) vindt het vooral ingewikkeld om die functieomschrijving aansprekend te maken.

Bron: Indeed

Lees ook: Bedrijven meer moeite met invullen vacatures

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

3 reacties

  1. Anton De Vries op

    Tja, wat moet ik hier nou op zeggen…

    Allereerst valt het me op dat, het afgelopen jaar dat ik beschikbaar ben voor een nieuwe uitdaging, ik slechts één keer een vacaturetekst ben tegengekomen die daadwerkelijk alle informatie bevatte die je als sollicitant wil weten voordat je überhaupt een brief schrijft.

    Dus dat bedrijven moeite hebben met het schrijven van goede teksten is geen verrassing. Maar ook intermediairs laten daar veelvuldig steken vallen en soms dusdanige grote dat de tijd die ik heb gestoken in een zorgvuldig opgestelde brief en motivatie volledig voor niks is geweest, omdat bepaalde essentiële informatie over de vacature niet of niet juist was vermeld in de vacaturetekst.

    Daaruit volgt een aanleiding voor een ander genoemd probleem; het uitkiezen van de best passende persoon. Het aantal reacties dat tegenwoordig op een vacature binnenkomt bij intermediairs of werkgevers is dusdanig hoog, dat het selecteren ervan veel tijd en moeite kost. En dat terwijl bij een beter opgestelde vacaturetekst het aantal sollicitaties daadwerkelijk zal verminderen en alleen de goed passende personen op deze vacature zullen schrijven.

    Dat scheelt mij een hoop tijd aan onnodige sollicitaties en werkgevers een hoop tijd aan het doornemen van niet passende sollicitanten.

    Mochten intermediairs of werkgevers hier over willen brainstormen; ik heb nog geen nieuwe uitdaging gevonden, dus heb (helaas) tijd genoeg.

  2. Begrijpelijk dat zij het moeilijk vinden om het juiste personeel te vinden.

    Binnen het MKB ligt de focus meestal bij 'regel het nu maar gewoon'. De juiste werving van goed personeel kost veel tijd als je het goed en zelf wilt doen. Vaak door tijdgebrek is het vaak ook lastig om er goed voor te gaan zitten. Door alle sociale media is de wereld er niet eenvoudiger geworden. Ook door de vluchtigheid van de huidige (sociale media) wereld is het voor veel MKB bedrijven om goed bij te blijven.

    Het schrijven van goede wervende vacatureteksten is ook een oefening. Zowel sollicitanten als werkgevers nemen vaak onvoldoende de tijd om te schrijven door de ogen van hun doelgroep. Zouden ze zelf warm lopen voor hun vacatureplaatsingen of sollicitaties?

    Gelukkig zijn er professionals met de juiste ervaring en/of netwerk om hen (meestal) uit de brand te halen.

  3. Franziska Szabo op

    Inderdaad, het is een vak. Je moet er, zoals de voorgaande schrijvers al aangaven, wel 'voor gaan zitten'.

    Wat ons altijd opvalt aan vacatureteksten: zij zijn veelal standaard. Meestal zijn functies inmiddels veranderd doordat de huidige medewerker werk naar zich toe heeft getrokken. Desalniettemin blijft het profiel gelijk. Zonde!
    U zoekt toch ook niet naar een 'standaard-medewerker'? Nee, u wilt de beste kandidaat!
    Dan dient het profiel dat ook te omschrijven.

    Wij wensen u van harte veel succes met het schrijven van vacatureteksten en vooral met uw business. En wilt u het toch niet zelf doen? Wilt u onze hulp? Neemt u dan s.v.p. contact met ons op.

Reageer