Hoe verbetert een uitzender zijn website? 7 tips!

0

De websites van uitzendondernemers zijn vaak nog erg functioneel ingericht. “Denk niet vanuit wat je systeem kan, maar vanuit wat een klant wil”, adviseert online marketeer Martin van Kranenburg. Zeven tips voor een betere website.

Alleen een kale zoekmachine op de homepage. Of een enorme lap grijze tekst, die je direct de lust tot lezen ontneemt. De gemiddelde website in de flexbranche is te statisch, vindt Martin van Kranenburg – docent en trainer online marketing. “Ik mis emotie en storytelling. Alleen een zoekmachine op je homepage is te functioneel. Mensen kiezen veel meer voor wie jij als organisatie bent, dan voor de functie.”

Zeven tips van Van Kranenburg om je website te optimaliseren. En vervolgens de conversie te verhogen:

  1. Zoek drempels
    Een gebruiksvriendelijke website is de basis, anders valt er niets te verleiden. Pas als de basis klopt, kun je de conversie gaan versnellen: dat kan – afhankelijk van wat het doel van je site is – het verhogen van het aantal aanmeldingen voor een nieuwsbrief of bijvoorbeeld het vergroten van de verkoop zijn. “Zoek de drempels in je website”, raadt Van Kranenburg aan, op basis van zijn model de ‘conversiepiramide’ – zie illustratie. “Teveel vragen of teveel tekst zijn niet goed voor de usability. Laat een bezoeker niet nadenken op je site. Alles draait om hoe gemakkelijk een bezoeker zijn taak kan uitvoeren.” Een website heeft dus altijd maar een beperkt aantal kerntaken. “Breng die taken in kaart en focus op de usability van die taken. Kijk op basis van data waar het proces beter kan worden ingericht. Pas dan heeft het zin om meer bezoekers aan te trekken.”
  2. Denk mobiel
    Denk eerst vanuit de mobiel en ontwikkel daarna pas voor de tablet en lap- of desktop. “Binnen tien jaar is alle data mobiel. En binnen drie jaar passen websites zich aan iedere unieke bezoeker aan. Op basis van klikgedrag, ook als de bezoeker anoniem is”, zo voorspelt Van Kranenburg. Veel marketeers kijken naar hun website vanaf een laptop. “Maar werk een dag per maand alleen vanaf je mobiel om te weten hoe gebruikers je mobiele site ervaren,” adviseert hij. Om te weten hoe mobielvriendelijk – ‘responsive’ in jargon – je website is, tipt Van Kranenburg de test-site van Google. Daar kan iedereen gratis zijn link kan invoeren. “Uitgangspunt voor Google snelheid. Laden moet snel gaan.” Het uitproberen waard, wetende dat Google mobielvriendelijke sites voorrang geeft.
  3. Google is je homepage
    Richt je website op twee doelgroepen: op het publiek waar je je op richt en Google. “Je website start namelijk al in Google, bij de zoekmachine. En daar start ook al het spel van online persuasion. Check dus hoe je in de zoekmachine staat en let ook op de foto die bij je bedrijfspagina bij Google naar boven komt.”
  4. Verleid je bezoeker
    Het onbewuste brein is leidend bij het nemen van beslissingen. “Slechts vijf procent van de beslissingen nemen we bewust”, stelt Van Kranenburg. Die weer zijn goeroe Robert Cialdini aanhaalt, hoogleraar psychologie en marketing en schrijver van de bestseller Invloed. Voor het overtuigen en beïnvloeden van mensen, zet Cialdini zes principes in. Zoals het gebruik maken van schaarste en autoriteit, ook toe te passen in het optimaliseren van conversie via je website. Denk aan het tonen van logo’s van klanten op je site. “Dat heeft onbewust positieve impact op je imago. Net als exclusieve cadeaus en tijdelijke korting motiveren om iets nu te bestellen.”
  5. Denk in segmenten
    De toekomst ligt volgens Van Kranenburg in ‘segment-denken’. “Stel dat iemand op jouw vacature voor online marketeer heeft gekeken. Kijk dan eens door de ogen van die persoon om te bedenken waar hij nog meer op zou kunnen klikken.” Laat een top vijf zien van gerelateerde functies die andere online marketeers ook leuk vonden. De horeca-vacatures gooi je eruit. Het vormen van segmenten op basis van klikgedrag noemt Van Kranenburg in zijn piramidemodel ‘profiling’. “Dit moet je als bezoek gaan helpen om de meest relevante content te krijgen. In b-to-b wordt het al toegepast, de contextmarketeer komt er aan.”
  6. Kijk naar je eigen website
    “Kijk eens wat vaker naar je eigen website”, gebiedt Van Kranenburg. Als mensen te lang bij een bedrijf zitten, krijgen ze namelijk begrip voor allerlei drempels. “En dat gebeurt al na twee maanden. Terwijl degenen die gaan winnen, de bedrijven zijn die drempels het snelst aanpassen en zich verbeteren.” En kijk naar je site vanuit de ogen van een ander. “Veel uitzendondernemers zie ik denken vanuit wat hun systemen kunnen. Maar denk niet vanuit de techniek. Denk vanuit wat je klant wil.”
  7. Doen!
    Online marketing is niet moeilijk, constateert Van Kranenburg. “Het is gewoon een kwestie van doen.”|

Martin van Kranenburg stond aan de wieg van de websites van D-reizen en het verhuurplatform voor vakantiehuizen Micazu. Sinds achttien is hij bezig met, zoals hij zelf zegt, ‘het spel hoe je van een bezoeker een boeker maakt’. Van Kranenburg is als docent en trainer verbonden aan Beeckestijn Business School. Hij sprak afgelopen zomer op het Flexevent, het jaarlijkse event van Flexmarkt, dat mede mogelijk wordt gemaakt door hoofdsponsor WePayPeople.

Dit artikel is geschreven door Ellen Nap, eindredacteur van Flexmarkt. Dit artikel is een voorpublicatie uit de nieuwste editie van Flexmarkt die vrijdag 8 september verschijnt. Nieuwsgierig en nog geen abonnee?

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer