Coronacrisis in België leidt tot halvering uitzenduren

0

De coronacrisis raakt ook de uitzendbranche in België hard. Het aantal uitzenduren is in de tweede helft van maart met -46% gedaald. In twee weken tijd verloren 54.000 Belgische uitzendkrachten hun baan.

Dat blijkt uit cijfers die Federgon gisteren heeft gepubliceerd.

Volgens Federgon was er in de eerste helft van maart nog een normale ontwikkeling van de uitzendactiviteit (aantal gepresteerde uren uitzendarbeid), te vergelijken met het niveau van de maanden ervoor. Nadat de Belgische overheid halverwege maart coronamaatregelen afkondigde (sluiting bedrijven en lockdown) kelderde de uitzendactiviteit in de tweede helft van maart met -46%. Concreet betekent dit dat in slechts twee weken tijd ruim 54.000 uitzendkrachten hun baan verloren in België.

In België gelden strengere lockdownmaatregelen dan in Nederland. Dat kan verklaren dat uitzenders en uitzendkrachten daar nog meer te lijden hebben onder de coronacrisis dan Nederlandse uitzendbedrijven.

Ter vergelijking; in ons land zijn vanuit de uitzendsector in maart 9.450 mensen de WW ingestroomd.

Over de hele maand maart daalde het aantal uitzenduren met -21% ten opzichte van de maand daarvoor. In vergelijking met de maand maart vorig jaar was de daling in uitzenduren -25%.

Belangrijke rol uitzendsector

Volgens Paul Verschueren, director Research & Economic Affairs bij Federgon, zal deze omvang van de daling in uitzenduren ook de komende periode te zien zijn. “De inschattingen voor april zijn in belangrijke mate te vergelijken met de cijfers van de tweede helft van de maand maart. Er lijkt niet onmiddellijk sprake van een verdere daling.” Verschueren ziet een belangrijke rol weggelegd voor de uitzendsector bij het herstel na de coronacrisis. “De uitzendsector is klaar om volop zijn rol te spelen in de relance. Op korte termijn door bedrijven en sectoren te ondersteunen in hun opstart of doorstart, maar ook op langere termijn door onze economie en arbeidsmarkt te ondersteunen in het transitie- en transformatieproces dat door deze crisis in een versnelling zal terechtkomen.”

Impact Nederlandse uitzendsector

Uit de meest recente ABU cijfers over de uitzendbranche in Nederland (periode 3) blijkt dat het aantal uitzenduren in ons land met -14% is gedaald. Maar hierin is slechts één week van de coronacrisis verwerkt. Om te weten wat de werkelijke impact van de coronamaatregelen op de uitzendsector in Nederland is, moeten we de cijfers over periode 4 afwachten.

Lees ook: Krimp uitzenduren in Nederland veel groter dan in België

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer