Discriminerende functie-eisen

0

Miranda, medewerker van uitzendbureau Flexi-bel, zit met de handen in het haar. Zij heeft heel veel opdrachten en het lukt haar niet goed om de juiste uitzendkrachten te vinden. Er komen wel uitzendkrachten binnen, maar het zijn vaak net niet de ‘juiste’.

Dit heeft vooral te maken met de vereisten van de opdrachtgever. Gelukkig is haar manager te hulp geschoten. Zijn eerste opmerking is dat veel van de vereisten wel heel apart zijn en soms in strijd zijn met de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB).

Bij sommige functies wordt bijvoorbeeld heel duidelijk gevraagd naar een man of vrouw, terwijl dat niet functierelevant is. Het komt ook voor dat men heel specifiek aangeeft een voorkeur te hebben voor iemand die Nederlands spreekt, terwijl dit ook niet functierelevant is. Bij andere functies wil men heel graag medewerkers die niet ouder zijn dan 21 jaar, terwijl ook hier uit de functieomschrijving niet blijkt of dit te maken heeft met bijvoorbeeld ervaringsjaren.

De vestigingsmanager legt Miranda uit dat wanneer zij aan deze eisen meewerkt zij eigenlijk discrimineert en dat is bij wet verboden. Miranda schrikt hiervan en geeft aan dat de opdrachtgever deze eisen neerlegt. ‘Dat klopt wel’, geeft de vestigingsmanager aan, ‘maar het is onze taak om goed door te vragen waarom een opdrachtgever een bepaalde eis heeft en dan heel goed kijken of dit functierelevant is. Als dat inderdaad zo is, kun je hiermee wel duidelijk adverteren en vind je misschien sneller de meest geschikte uitzendkracht.’

Samen bellen Miranda en haar manager de opdrachtgever om de functie-eisen door te spreken. Wanneer de functie-eis niet relevant is, geven zij de opdrachtgever aan dat wanneer hij de eis laat vallen, hij veel sneller aan personeel kan komen. Wanneer de opdrachtgever aan een discriminerende eis blijft hangen, bijvoorbeeld omdat hij ‘geen vreemdelingen’ wil hebben, mag het uitzendbureau de opdracht ook weigeren. Dit is zelfs een verplichting volgens de gedragsregels! Tenslotte selecteert een goed uitzendbureau op kwaliteit en niet op ras, leeftijd, geloofsovertuiging, et cetera.

Ondanks het feit dat Miranda het moeilijk vindt om op deze manier met de opdrachtgever om de tafel te zitten, werpt het vruchten af. Op deze manier wordt haar wervingskanaal namelijk veel groter en kan ze de opdrachtgever sneller van dienst zijn.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer