Drie tips voor de startende uitzendondernemer

0

Vergeleken met een jaar geleden steeg in 2015 het aantal uitzenduren en de omzet van de uitzendbranche spectaculair. Het is met andere woorden een interessante tijd om in te stappen in de flexbranche. Ga je je eigen uitzendbureau starten, dan zijn hier drie belangrijke tips.

Tip 1: Zoek de juiste partner

Door de forse groei in de markt lijkt het erg aantrekkelijk om juist nu te starten. De kansen lijken voor het grijpen te liggen. Realiseer je echter wel dat er al ongeveer 7.000 bedrijven actief zijn in de arbeidsbemiddeling. Er is dus volop concurrentie waardoor het belang van slim samenwerken nog urgenter is. Het vormt de basis voor het succes. Eén van de manieren om samen te werken is met een backoffice dienstverlener. Die verzorgt onder andere het werkgeverschap, de verloning, de financiering en het debiteurenbeheer. Je kunt ook kiezen voor franchise waarbij onder andere marketing en sales onderdeel van de samenwerking kunnen worden. Bij een franchise krijg je er bovendien vaak tientallen collega’s bij en maak je onderdeel uit van een landelijk netwerk.

Tip 2: Samenwerken is samen investeren

De stap naar een eigen uitzendbureau is een belangrijke en vraagt om een investering. In de aanloopfase heb je namelijk nauwelijks tot geen inkomsten terwijl er wel uitgaven zijn. Denk bijvoorbeeld aan kantoor- en marketingkosten. Let bij de keuze voor een partner erop of die dezelfde ambities heeft als jij. Ziet hij in jouw onderneming ook het talent en de drive om succesvol te worden? Vraag dan wat hij bereid is te investeren in jouw succes. Je gaat namelijk een langdurige samenwerking aan die voor beide partijen succesvol moet zijn. Dan is het ook zinvol om te vragen wat de partner wil investeren in die relatie.

Tip 3: Maak een keuze en durf te specialiseren

Een goed businessplan is het halve werk. Dat geldt voor alle branches en zeker ook voor de flexbranche. Een valkuil voor de startende ondernemer is dat hij alles wil aanpakken wat er op zijn pad komt. Maar de meeste inleners zijn niet op zoek naar dit soort generieke bureaus. Ze willen een stevige sparringpartner die weet wat er in zijn markt speelt, waar de kansen en risico’s liggen en die goede specialisten kan leveren. Hij is ook bereid om voor deze specialisatie een hoger tarief te betalen. Verken vooraf al goed in welke sector mogelijkheden liggen en zet daar op in. Uit cijfers blijkt dat generieke uitzendbureaus grote moeite hebben om het hoofd boven water te houden in moeilijke tijden. Specialistische bureaus blijven – ook in moeilijke tijden – relatief eenvoudig overeind.

Lees ook:

Over Auteur

Reageer