Na zeven magere kwartalen, stijgt eindelijk de omzet weer bij USG People. Weliswaar nog slechts bescheiden, maar hoop gloort.
De positieve berichten over de uitzendmarkt worden geschraagd door de cijfers van USG People. Het bedrijf zag de omzet 3 procent stijgen tot 747 miljoen euro over het tweede kwartaal van 2010 ten opzichte van het hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Over het eerste halfjaar daalde de omzet nog met 3 procent. De brutowinst (ebitda) steeg echter met 14 procent over het eerste halfjaar naar 42 miljoen, terwijl het nettoresultaat uiteindelijk wel daalde. Dat ondanks kostenbesparingen van 10 procent of 29 miljoen euro ten opzichte van het eerste halfjaar van 2009.
Boekhoudkundig had USG People een meevaller. Vanaf dit jaar bepaalt de Franse wet dat de belastingen op een aparte regel moeten worden vermeld en niet langer mogen worden opgenomen in de kostprijs. Daardoor valt het brutoresultaat hoger uit dan voorheen.
In alle landen waar USG People actief is, werd winst geboekt, behalve in Nederland. De uitzendgroep wijt dat aan het feit dat het bedrijf in Nederland met name actief is in de dienstensector, die zich later herstelt dan de industriële en logistieke sectoren. In Nederland daalde de omzet, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder met 10 procent. Dat is overigens wel een afname ten opzichte van eerder – in het eerste kwartaal daalde de omzet nog met 20 procent.
De grote trekkers van het herstel waren Frankrijk met een omzetgroei van 21 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2009, Duitsland en Italië (beiden meer dan 30 procent). Ook de overige landen zagen de omzet met grote stappen toenemen (samen waren zij goed voor 42 procent), maar hun aandeel in het geheel van het bedrijfsresultaat is van minder belang.