Flexbranche herstelt trager dan verwacht

0

De flexbranche herstelt langzamer dan verwacht. Het aantal uitzenduren groeit dit jaar nog met 7 % ten opzichte van vorig jaar. De groei zal volgend jaar kleiner zijn vanwege de naar verwachting verder afvlakkende wereldhandel.

Dat blijkt uit de laatste sectoranalyse van Professionals in Flex. De groei in uitzenduren is vooral afkomstig van gespecialiseerde uitzenders in logistieke, industriële en technische functies. De groei wordt geremd door de uitzenders in de sectoren overheid en zorg, finance, en de bouw en IT.

De afnemende groei in de flexbranche is een gevolg van de vertraging in het economisch herstel, het dalende vertrouwen van de consument, de overheidsbezuinigingen en het uitstellen van bedrijsfinvesteringen.

Genoeg kansen
Toch zijn er volgens analisten genoeg kansen voor de Flexmarkt. In de arbeidsintensieve sectoren logistiek en industrie wordt een iets sterker herstel verwacht. Juist de economische onzekerheid stimuleert in deze sectoren de flexibiliteit. Maar het gaat niet alleen om het tijdelijk opvangen van een tegenvallende conjunctuur. De branche moet ook een antwoord zien te vinden op de toenemende arbeidskrapte en de toenemende inzet van flexdiensten bij grote bedrijven.

Internationale arbeidsbemiddelaars
Naar verwachting zullen internationale arbeidsbemiddelaars flink groeien. Zo is in Polen nog voldoende arbeidspotentieel aanwezig. De ABU zei eerder al een groei naar 180.000 arbeidsmigranten te verwachten in 2015, voor de periode tot 2020 worden door sommige analisten cijfers genoemd tot 700.000 migranten. Vooral voor internationale industriële arbeidsbemiddelaars in de industrie en logistiek liggen hier groeikansen.

Payrollers
De payrollbranche lijkt geen last te hebben van de crisis. De groeicijfers voor 2009, 2010 en het eerste halfjaar van 2011 zijn achtereenvolgens 7, 10 en 6,5 %. Inmiddels heeft 30 % van de payrollkrachten een contract voor onbepaalde tijd.

MKB-uitzenders
Een tendens die Professionals in Flex signaleert is de groei van kleine mkb-uitzenders. Zij weten steeds beter bepaalde niches te bedienen en worden meer als specialisten in lokale markten gezien. Daarmee snoepen ze marktaandeel af van de grote uitzenders. Een landelijk dekkend netwerk is niet meer leidend, kennis van de lokale markt en een persoonlijke benadering worden door inleners gewaardeerd.

 

 

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer