Flexdiner 2016: van flexbedrijf naar business partner

0

Het thema van het Flexdiner 2016 is ‘de balans tussen vast en flex’, oftewel, hoe integreren bedrijven vast/flex-oplossingen in hun personeelsbeleid en hoe kan jij daar als flexbedrijf op inspelen? Hoe zorg je ervoor dat je wordt gezien als business partner door je klanten? Een van de sprekers tijdens het Flexdiner is Jan van Setten, spreker en auteur op het gebied van organisatieverandering en klantgerichtheid. Van Setten geeft alvast een voorproefje van wat de deelnemers krijgen voorgeschoteld.

‘Hoe je ervoor zorgt dat je als business partner wordt gezien? Draai het eens om. Je moet zo met je klant omgaan dat hij jou overtuigt dat jullie business partners moeten worden. Tijdens een inventarisatiegesprek zeg ik regelmatig tegen een opdrachtgever ‘stop maar, u heeft mij overtuigd, ik ga het doen!’

Drijfveerniveau van de klant
‘En soms is het goed om in het belang van de klant uit te leggen dat je iets niet doet. Je moet jezelf, ook als flexbedrijf, durven afraden. Dan word je geloofwaardiger. Dat kun je pas doen als je de problemen, kansen en wensen van de klant echt kent. Dat klinkt als het intrappen van een open deur met sponningen en al, maar ik merk in de praktijk dat de werkelijke doorgronding daarvan ontbreekt. Omdat een behoefte van de klant niet onderhandelbaar is – wel de wijze waarop je hierin voorziet – moet je dus op drijfveerniveau van de klant komen. Moeilijk? Helemaal niet, ik kan (tijdens het Flexdiner) in een oefening van twee keer een minuut laten ervaren hoe je dat doet.

‘Behoefte’-groep kiezen
‘Zeker in de flexmarkt – met veel spelers en veel verschillende activiteiten – is het belangrijk dat je jouw specifieke ‘behoefte’-groep kiest en daar als flexbedrijf op een aantrekkelijke, schaarse wijze invulling aan geeft. Wil je herkend worden, durf dan te kiezen, maak dat expliciet in je profiel. Dan word je ook gekozen. Vervul je vervolgens de wensen van de klant boven verwachting, dan word je niet alleen herkend, maar ook erkend en gewaardeerd. Voor je het weet doet de klant jouw marketing.’


Jan van Setten is een van de sprekers tijdens het Flexdiner 2016. Het Flexdiner 2016 vindt plaats op donderdag 26 mei in het Naarderbos (Naarden). Inschrijven voor het Flexdiner 2016 kan online.


Lees ook: Flexdiner 2016: ‘de balans tussen vast en flex’

 

In de aanloop naar het Flexdiner 2016 heeft Reed Business Information, uitgever van Flexmarkt, een hier te downloaden white paper (pdf) over het thema ‘De balans tussen vast en flex’ uitgebracht.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer