Kooistra (YoungCapital): ‘marges moeten omhoog’

0

De gevestigde grote uitzenders voelen de hete adem van het snelgroeiende YoungCapital in hun nek. In een interview in Flexmarkt vertelt ceo Ineke Kooistra over dit succes. En blikt zij vooruit op 2019, waarin volgens haar ‘de marges omhoog moeten.’

De afgelopen jaren groeide de omzet van het bedrijf ieder jaar met dubbele cijfers. In de Flexmarkt Omzetranglijst 2018 staat het bedrijf op een 13e positie met een jaaromzet in 2017 van 325 miljoen euro.
Het aantal eigen medewerkers is in razend tempo de 1.000 gepasseerd. En in februari riep Deloitte het bedrijf voor de zevende keer uit tot Best Managed Company.

Groei zit in DNA

Op de vraag hoe het kan dat YoungCapital zo veel sneller groeit dan de markt, zegt Kooistra in het interview in Flexmarkt: “Wij zitten dit jaar op dik 130 miljoen euro groei. Die voorspelde 40% komt uit autonome groei. We hebben niks overgenomen. Het budget voor volgend jaar staat weer op dik 100 miljoen euro en de orderportefeuille is goed gevuld.”
Volgens Kooistra is de growth mindset het DNA van YoungCapital. ‘Maar daar zit ook de rol van oprichters (Rogier Thewessen, Hugo de Koning en Bram Bosveld, red.). Die jongens hebben ontzettend veel lef. Dat werkt enorm aanstekelijk. Je zweept elkaar op en alles wat je doet gaat lukken.” En als het niet lukt hebben ze daar ook lol om, zegt Kooistra. “Dat houd je fris. Dan kun je nog eens omkijken en het houdt ons niet tegen om iets nog een keer te doen.” Volgens Kooistra onderscheidt YoungCapital zich hiermee van de beursgenoteerde of door private equitiy gerunde bedrijven. “Met Hugo, Bram en Rogier als volledige aandeelhouders in het bedrijf bepalen wij wat er gebeurt. Dat maakt dat we gewoon dingen kunnen uitproberen en doen.”

Marges moeten omhoog

Wel stelt Kooistra in het interview dat de margedruk voor veel pijn bij uitzendbureaus zorgt. “Veel inkopers hebben afgelopen jaren de marge-indexatie uit hun contracten gesloopt. Maar de tijd is veranderd: er is schaarste en jobhoppen is weer normaal geworden. Dat kost gewoon geld.” De ceo van YoungCapital verwacht dan ook stijgende kosten om goede kandidaten te vinden. Komend jaar zal dat leiden tot prijsstijgingen. “Halverwege het jaar hebben we gesteld: ‘jongens dit gaat niet meer werken. Als je met ons zaken wil blijven doen, moeten de marges omhoog’. Die zijn we dus nu aan het opschroeven.”

Het gehele interview, geschreven door (eind)redacteur Ellen Nap, is te lezen in de december-editie van Flexmarkt die a.s. vrijdag verschijnt. Nog geen abonnee?

Lees ook: YoungCapital boekt recordomzet in 2017

 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer