NBBU ontwikkelt branchemonitor

0

De NBBU werkt aan de ontwikkeling van een eigen branchemonitor. De eerste stappen zijn gezet, maar de monitor is nog volop in ontwikkeling.

De brancherapportage moet een overzicht geven over gemiddelde uren, kostprijs en omzet. Er zijn al een aantal uitzendbureaus die gegevens aanleveren, maar nog niet voldoende. De laatste keer hebben 63 bedrijven de lijst volledig en correct ingevuld. ‘Om echt harde uitspraken te kunnen doen, hebben we minimaal tweehonderd deelnemers nodig,’ vertelt Sjoerd Buitinga van Newcom, het bedrijf dat het onderzoek voor de NBBU zal uitvoeren in het maartnummer van FORM. Pas als de cijfers consistent en betrouwbaar zijn, zullen ze openbaar gemaakt worden om trends in de markt zichtbaar te maken.

Volgens Marco Bastian, directeur van de NBBU, beschikt de brancheorganisatie op dit moment, zonder een eigen monitor, over te weinig cijfers. Hij vindt de ABU-cijfers relevant, ‘maar die zeggen vooral veel over het generieke uitzenden en nauwelijks iets over het uitzenden van het MKB. Juist daar willen we meer van weten.’ Wel worden om te beginnen in de NBBU branchemonitor dezelfde sectoren belicht als de ABU doet. ‘Om appels met appels te vergelijken.’

Behalve dat de getallen de ontwikkelingen in de branche zichtbaar maken, kunnen ze ook nuttig zijn bij het ontwikkelen van beleid, voor belangenbehartiging en in cao-overleggen.

Bron: FORM

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer