Ook groeiende uitzendsector kampt met marktveranderingen

0

Binnen de zakelijke dienstverlening maakt de uitzendsector de grootste groei door. Toch hebben ook uitzendbedrijven te maken met structurele factoren die de markt negatief beïnvloeden. Nieuwe bedrijfsmodellen zijn nodig, maar zullen op korte termijn nog weinig resultaat opleveren.

Dat blijkt uit de analyse Zakelijke dienstverlening van ABN Amro, uitgevoerd door het  Economisch Bureau Nederland.

Uitzendbureaus sterkste groei
Dankzij het economisch herstel nam in het eerste halfjaar van 2014 de omzet in de zakelijke dienstverlening met gemiddeld 3,0% per kwartaal toe (joj). Uitzendbureaus toonden de sterkste groei en wel met gemiddeld 3,7% per kwartaal (joj).

Structurele ontwikkelingen
Sinds de grote recessie hebben structurele factoren steeds meer een ongunstige invloed op de markt van zakelijke dienstverleners. Zakelijke dienstverleners hebben te maken met de volgende structurele ontwikkelingen:

Afnemers wensen in toenemende mate eerlijke en heldere tarieven: klanten gaan niet meer zo maar akkoord met de prijs voor een verleende dienst. Ze willen weten hoe een tarief is opgebouwd en of zij terecht is.

Afnemers willen alleen betalen voor een dienst die waarde toevoegt aan hun bedrijf: wanneer de zogenaamde toegevoegde waarde laag is, willen cliënten daar niet veel voor betalen, nemen ze de dienst niet af of gaan ze het zelf doen

De technologie ontwikkelt zich snel en grijpt steeds meer in op bedrijfsvoering, denk aan software programma’s, internet toepassingen en social media.

Nieuwe business modellen
Ook uitzendbureaus komen daarom met nieuwe bedrijfsmodellen, bijvoorbeeld door hun deskundigheid aan te bieden voor het oplossen van problemen van hun afnemers. Uitzendbureaus bieden hun klanten oplossingen aan voor diverse problemen op arbeidsgebied, zoals het aantrekken en het opleiden van arbeidskrachten en het beheer van het bestand van flexibele werknemers.

Door deze strategie schuiven uitzendbureaus op richting een partnerschap met hun afnemers, neemt de kennisintensiteit van hun diensten toe en vergroten ze hun toegevoegde waarde.
Toch zal dit op korte termijn volgens ABN Amro nog weinig compensatie bieden aan de structurele druk op de markt. Een nieuwe rol vereist namelijk ook een investering in kennis en vaardigheden van het personeel en vaak ook in ICT. Daarnaast betreedt men gebieden waar specialisten al actief kunnen zijn en moeten afnemers ervan overtuigd worden dat de nieuwe dienst echt leidt tot betere resultaten binnen hun bedrijf.

Bron: ABN AMRO

Lees ook: ‘Uitzenders moeten business model vernieuwen’

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer