Door technologische ontwikkelingen verandert de samenleving in razend tempo. Ook in de recruitmentwereld.
Ter Lüün tijdens het flexcongres Uitzendbureau van de toekomst
Door alle mogelijkheden die er nu zijn, is het voor werkgevers steeds makkelijker om zelf hun werknemers te zoeken en te vinden. ‘En dit zal alleen maar makkelijker worden,’ aldus Samir ter Lüün, trendwatcher bij CTB ICT Flex donderdag tijdens het flexcongres Uitzendbureau van de toekomst. ‘Door het semantische web kunnen werkgevers op internet steeds beter een voorselectie maken van de kandidaten. Ze zullen steeds minder vaak de uitzendbranche inschakelen om een definitieve selectie van kandidaten te maken.’ Ter Lüün denkt dat het in de toekomst mogelijk wordt om in Google alle functie-eisen bij een vacature in te voeren, en zo ook daadwerkelijk geschikte kandidaten te vinden.
Toegevoegde waarde uitzendbranche
Toch zullen uitzendbureaus niet verdwijnen en kunnen zij nog steeds een toegevoegde waarde leveren. Allereerst blijven persoonlijke gesprekken een belangrijk onderdeel van de match. Met behulp van technologie kun je bijvoorbeeld lastig controleren of iemand bij de bedrijfscultuur past. Hiervoor zullen dus gesprekken nodig blijven. Maar die kunnen wel met behulp van een webcam of iets soort gelijks uitgevoerd worden. Ook blijven uitzendbureaus belangrijk voor de bemiddeling van de onderkant van de arbeidsmarkt. Hier blijft activatie en begeleiding, en dus mensenwerk, nodig.
Flexmanagement
Tot slot denkt Ter Lüün dat uitzendbureaus een toegevoegde waarde kunnen leveren door flexmanagement. Het uitzendbureau wordt dan volledig verantwoordelijk voor de flexibele schil van het bedrijf; van planning tot het werven van de juiste mensen.
5 reacties
open deur of visionair? Ik kies het eerste
Wat Samir zegt klopt! uitzendbureaus zullen niet verwijnen om meerdere redenen. Maar door internet/social media is er wel e.e.a. veranderd. Aanpassen dus !
Uitzendbureaus bestaan bij de gratie van de rigide Nederlandse arbeidswetgeving. Dat heeft niets met technologie te maken. Als het periode-en ketensysteem wordt geliberaliseerd vervalt het nut van het fasensysteem. Wat je dan overhoud is het W&S gedeelte.
Als de meerwaarde van werven (vanwege de informatie-explosie op internet) verminderd, ontstaat er voornamelijk voor headhunters/W&S bureau’s een existentiele crisis. Maar zolang de bonden de dienst uit maken is de uitzendbranche redelijk veilig (Oh de ironie!).
Eenzijdige benadering. Ter Luun redeneert vanuit de techniek maar de techniek is altijd een middel en vervangt niet alles.
Het bestaansrecht van een uitzendbureau (of jobboard, social medium of wat dan ook) valt of staat met de huidige beweegredenen om een uitzendbureau (of ander middel) in te schakelen. En dat kan uiteenlopen vanuit kwestie van gemak tot een zuivere financi?le reden (neerzetten van interne kracht versus externe werving). Dat heeft uiteraard ook verband met wetgeving zoals RS terecht aangeeft.
Wat is de functie van een Webcam eigenlijk als je als recruiter toch het uur besteed aan de kandidaat? Gemak richting de kandidaat? Heeft ter Luun zich ooit afgevraagd hoeveel floppen er rond videorecruitment er wel zijn en waar dat door komt? Als je anno 2012 daarmee op de proppen komt dan zie je de markt niet. Het begrip baan heeft aan waarde gewonnen de afgelopen jaren, zal je als kandidaat dan ook je interview willen houden via (in de meeste gevallen) korrelig beeld en slecht geluid? Daar geloof ik totaal niet in. Een nieuwe baan en dus interview is waardevol, moet je altijd tijd voor willen investeren als kandidaat. Doe je dat niet zegt dat in de meeste gevallen ook wel iets over de kandidaat.
De vraag is overigens of Google in de banenmarkt wel wil treden. Weet niet precies hoeveel het bedrijf binnenharkt vanuit recruitment advertising via SEA vanuit alle hoeken vanuit de recruitment industrie maar die omzet lijkt me niet gering. Vraag is of Google die omzet teniet willen doen.
De hoeveelheid informatie, kanalen schept juist mogelijkheden tot onderscheiding. Het gaat er alleen om dat je je opdrachtgever voor blijft. Blijf midden in de markt staan, gebruik de mogelijkheden en zie nieuwe initiatieven als kansen en niet als bedreigingen wat Wim al aangeeft.
het enige wat altijd werkt is het persoonlijke kontakt. Dit is ook vaak de eindconclusie van vele symposia en onderzoeken. Zelf Randstad kwam laatst weer met deze conclusie (bron;werkmonitor) in een duur eindrapport….(dat ze dat nog onderzoeken !?) 1 op 1 kontakt met je medewerker en klant op je eigen manier…succes verzekerd.