Uitzendbureaus krijgen meer concurrentie

0

De traditionele uitzendsector krijgt er steeds meer concurrentie bij. Werkgevers kijken ook naar anders flexoplossingen, waardoor de uitzendsector nauwelijks profiteert van economisch herstel.

Dat stellen meerdere uitzenders in een artikel in het Financieele Dagblad vandaag.

Vraag naar uitzendkrachten blijft achter

Jilko Andringa, directeur van ManpowerGroup Nederland zegt in het FD: ‘We zien niet de groei die je in het verleden wel zag bij economisch herstel’. Ook andere grote uitzenders als Randstad en USG People zagen de vraag naar uitzendkrachten achterblijven. De omzetgroei die USG People vorige week bekendmaakte was vooral te danken aan het uitzenden van specialistisch personeel.

Uitzendsector verliest marktaandeel

Han Mesters (ABN Amro) ziet het aandeel uitzendkrachten in de totale markt van flexibel personeel kleiner worden. De vraag naar lager opgeleid personeel zou afnemen. De vraag naar hoger opgeleid personeel zou daarentegen groeien, maar een steeds grotere groep hoogopgeleide zelfstandige professionals werkt niet via uitzendbureaus. Daar verliest de uitzendsector dus marktaandeel.
Volgens mesters verliest Nederland de koppositie als uitzendland, omdat werkgevers meer en meer naar andere flexvormen kijken, zoals vast personeel variabeler te laten werken of payrollen. Ook zetten bedrijven zelf meer pools voor bijvoorbeeld oproepkrachten op.
Ook Andriga ziet vooral ‘groei zonder banen’ doordat bedrijven hebben geïnvesteerd in productiviteit en automatisering. Daarnaast verdingen freelancers en zzp’ers de uitzendkrachten.

Uitbreiden dienstverlening

Grote uitzendorganisaties passen zich inmiddels aan aan de veranderende markt. Waar Randstad zich in het verleden met name richtte op grote klanten, zijn volgens Randstad-topman Jacques van den Broek ‘de mensen op de kantoren nu druk aan het bellen met bedrijven in het midden- en kleinbedrijf.

Investering

Jilko Andringa (Manpower) zegt dat zijn organisatie vooral investeert in de relatie met klanten en bedrijfsbezoeken ‘om te begrijpen wat de pijn is bij de klant.’
Naast generieke arbeidsbemiddeling gaan uitzendorganisaties zich ook steeds meer specialiseren. Ook het uitbreiden van de dienstverlening is een nieuwe strategie. Zo stelt Andringa in het FD dat Manpower bedrijven tegenwoordig ook helpt ‘om de complexiteit van tijdelijke contractvormen te managen’ en soms de personeelswerving voor klanten (gedeeltelijk) overneemt.

Bron: Het Financieele Dagblad

Lees ook:

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer