USG People heeft in het tweede kwartaal van dit jaar wederom een omzetstijging gerealiseerd. Het uitzendconcern heeft de vraag naar uitzendkrachten de afgelopen maanden verder zien toenemen en verwacht dat die trend in de rest van het jaar aanhoudt.
USG People boekte in het tweede kwartaal een omzet van 583,3 miljoen euro. Dat was 6 procent meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebita) verbeterde tot 15,4 miljoen euro, tegen een min van 18,7 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2013. Onder de streep werd het nettoverlies met ruim 20 miljoen euro verkleind, tot 2,7 miljoen euro. De min kwam door een incidentele belastingtegenvaller, onderliggend resteerde een winst van bijna 8 miljoen euro.
Verbetering werving en selectie
Het moederbedrijf van uitzendbureaus als Unique en Start People gaf aan dat de positieve trends zich in het tweede kwartaal verder hebben verbreed, met groei in alle kernlanden. Daarbij was er na negen kwartalen van krimp ook een verbetering zichtbaar bij werving en selectie. Die lijn zette door in juli en USG verwacht dat de positieve ontwikkelingen in de rest van 2014 worden doorgezet.
Plaatsing van gespecialiseerd personeel
In Nederland groeide vooral de omzet uit de plaatsing van gespecialiseerd personeel sterk, de opbrengsten uit het algemene uitzendwerk namen op de thuismarkt nog licht af. In het voor USG belangrijke midden- en kleinbedrijf bleef de vraag tot nu toe achter, maar beginnen de aanvragen inmiddels ook toe te nemen. Het bedrijf is ook actief in België, Duitsland en Frankrijk, waar de omzet op de meeste markten verder toenam.
Bestuursvoorzitter Rob Zandbergen gaf aan dat er ‘voor het eerst in jaren’ weer een klassiek patroon zichtbaar is, waarin bijvoorbeeld de vraag naar studenten in de vakantieperiode toenam. ‘Ook het aantal permanente plaatsingen is in het tweede kwartaal toegenomen. Dit zijn duidelijke signalen dat er bij onze klanten behoefte is aan extra capaciteit en dat er vertrouwen is in een voortzetting van de groei’, concludeert Zandbergen.
Bron: ANP/USG People
Lees ook: