Werken om te groeien vindt ceo Sil Hoeve ‘leeg’, maar groeien doet The Specialist Group

0

Hard werken, plezier maken, grenzen verleggen, kansen grijpen en aandacht hebben voor je medewerkers, klanten en specialisten. Dat is zo’n beetje het recept van de groei die The Specialist Group in 2023 doormaakte. “We staren ons niet blind op cijfers, maar hebben gerichte aandacht voor onze medewerkers”, vertelt ceo Sil Hoeve van FlexTopGroeier The Specialist Group.

Tekst: Paul Poley

Ongeveer drieduizend specialisten, zeshonderd opdrachtgevers en achttien kantoren in vijf landen. Dat is The Specialist Group (TSG) in een notendop. De technisch detacheerder annex projectbureau levert specialisten die zich bezighouden met belangrijke onderwerpen in de technische sector, zegt ceo Sil Hoeve. “Denk aan de energietransitie, infrastructuur en life sciences.” 

Onder The Specialist Group (zie ook kader) vallen intussen vijf verschillende brands met elk een eigen propositie. “De ene brand is wat internationaler georiënteerd, de andere wat meer gericht op jonge specialisten. Veel relevanter is dat alle brands van The Specialist Group nauw met elkaar samenwerken, om zo van elkaar te leren en te groeien.”

FlexTopGroeier

En groeien is wat The Specialist Group in 2023 heeft gedaan. Met een groei van 25,6 procent ten opzichte van 2022 is TSG FlexTopGroeier in het omzetsegment 150-500 miljoen. Gevraagd naar de achtergronden van deze groei wijst Hoeve direct op zijn mensen. “Het zijn onze medewerkers die het doen, het is onze eigen ambitieuze, frisse cultuur die ons onderscheidt van andere organisaties. Of je nu onze vestiging in Moerdijk, Drachten of Hoogeveen bezoekt, je vindt er nuchtere, hardwerkende medewerkers en een leuke sfeer.”

Sil Hoeve, ceo The Specialist Group

A-merk

Zonder plezier geen hard werken, en zonder hard werken geen groei. “Wij kennen echt een high-performance-cultuur”, zegt Hoeve. “Onze medewerkers verleggen continu hun grenzen. We zijn daarbij niet alleen blij met wat we nu doen, maar richten ons ook op de lange termijn. Zo hebben we heldere KPI’s, waarbij we het steeds leuk maken om de wekelijkse doelen te behalen.”

Dit is niet zomaar een dooddoener, maar een wezenlijk onderdeel van Hoeves visie. “Alleen maar werken om te groeien is in mijn ogen doelloos, leeg. Groeien is natuurlijk belangrijk om kansen te bieden aan je medewerkers en om jezelf continu uit te dagen. Groei is voor mij dan ook geen doel op zich, maar een logisch gevolg van wat je doet en waar je voor staat. Of liever gezegd, van het constant grenzen verleggen door leuke mensen in een mooi bedrijf. Alleen dat levert kwaliteit op. Kwaliteit en compliance zijn voor ons essentieel. The Specialist Group wil een betrouwbare partner zijn voor klanten en specialisten. Een A-merk.”

Leiding geven en cultuur

Het zijn niet alleen de medewerkers die de groei realiseren, hoewel Hoeve dat wél vindt. Ook de manier van leidinggeven speelt natuurlijk een belangrijke rol. De leiders faciliteren immers de cultuur. Wat heeft Hoeve in 2023 zelf gedaan om de groei te bewerkstelligen? “Ik houd wel van een bedrijf dat nooit stilzit, dat continu in beweging is, waar steeds weer een nieuwe frisse wind waait, door ons continu te verbeteren en onszelf klaar te maken voor de toekomst. Het gevolg hiervan is vaak verhuizen, verbouwen, en logo’s en namen veranderen. Zo blijf je scherp als organisatie. En ook kun je op die manier groeien. Vorig jaar moest helaas onze backoffice uit de vestiging Moerdijk weg. Daardoor ontstond er ruimte voor meer consultants, die op hun beurt weer meer klanten kunnen bedienen.”

‘Werken moet vooral leuk zijn’

Iets anders wat het management goed doet: medewerkers laten floreren door aandacht voor ze te hebben. “We zouden harder kunnen groeien als we agressief zouden managen. Maar daar kiezen we bewust niet voor. Natuurlijk zijn we enorm ambitieus, maar werken moet vooral leuk zijn. Medewerkers moeten kansen kunnen zien en grijpen, fouten kunnen maken en zichzelf kunnen ontwikkelen. We staren ons dus niet blind op cijfers, maar hebben gerichte aandacht voor onze medewerkers. Heeft iemand een initiatief voor een andere discipline in de techniek? Ga maar proberen.”

Geen corporate

Een belangrijk doel hierbij is het minimaal vasthouden van de huidige kwaliteit en cultuur. “Ik wil geen corporate worden”, zegt Hoeve, “ik wil dat het bij ons niet saai is met allemaal regeltjes. We werken met volwassenen, waardoor ik graag de verantwoordelijkheid onder in de organisatie leg. Tegelijkertijd is dat vasthouden van een informele, laagdrempelige cultuur ook onze grootste uitdaging voor het komende jaar.”

Voor die cultuur is wel een bepaald slag mensen nodig, dat bij The Specialist Group past. “Volgens mij was het ooit Marco van Basten die zei dat succes voor 70 procent wordt bepaald door karakter, voor 20 procent door talent en voor 10 procent door geluk. Daar kan ik me helemaal in vinden. Met het juiste karakter kun je problemen aan.” Bij de werving houdt The Specialist Group overigens geen rekening met dat karakter. “Dat is meestal lastig te testen. Bovendien, in de praktijk blijkt dat mensen die hier een tijdje rondlopen, zich als vanzelf aanpassen aan onze cultuur.”

Ook in 2024 groei

Voor 2024 verwacht Hoeve dat de groei van The Specialist Group doorzet, zij het minder hard dan in 2023. Hij wil dit jaar gebruiken om een kleine pas op de plaats te maken, om zo voor te sorteren op grotere groei in de jaren die volgen. “Zo willen we dit jaar fors investeren in de kwaliteit van onze stafafdelingen, zodat ook die onze groei kunnen blijven bijbenen. We willen mensen aannemen om dit te bereiken, maar ook onze kantoren onder de loep nemen. Wij streven naar grote, ruime kantoren voor onze mensen. Met veel collega’s, veel dynamiek, veel lol, veel sfeer. Dat staat misschien haaks op de tijdgeest, waar thuiswerken steeds meer de norm wordt. Maar wij willen het zo leuk maken dat onze eigen medewerkers niet eens wíllen thuiswerken. Dat ze graag naar kantoor komen, om daar met elkaar plezier te hebben.”

Verder wil Hoeve succesvoller worden in de disciplines die hij al bedient. “In sectoren als infra en life sciences verwachten we te blijven doorgroeien. En wellicht starten we nog nieuwe brands op in 2024. Dat alles dankzij onze klanten en specialisten.”

The Specialist Group

De brands van The Specialist Group in het kort:

  • De specialisten van STAR werken voor marktleiders aan uitdagende projecten in de energietransitie.
  • Sensor is een technisch detacheringsbedrijf met focus op de energietransitie.
  • ECC Solutions is een gespecialiseerd projectondersteunings-, detacherings- en wervingsbureau voor de procesindustrie.
  • Litecad is een ingenieursbureau dat al meer dan een halve eeuw actief is in de technische sector voor bedrijven in de energie, (petro)chemie, bouw, food en infrastructuur.
  • Altio biedt op kennis gebaseerde adviesdiensten op het gebied van processen, technologie en leiderschap.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer