Bemiddelaar meest effectief voor zzp’ers

0

De meeste zzp’ers (68%) halen opdrachten binnen via bemiddelaars. Daarmee is de bemiddelaar het meest effectieve kanaal.

In opdracht van Yacht heeft ZZP Barometer een enquête gehouden onder 519 zzp’ers.

Enkele opvallende cijfers uit het onderzoek zijn dat vier op de tien (39,9%) zpp’ers nog nooit op een opdracht van een bemiddelaar heeft gereageerd, zeven op de tien (70,3%) is wel eens benaderd door een bemiddelaar en iets minder dan de helft (44,7%) heeft wel eens een gesprek gehad bij een potentiële opdrachtgever via een bemiddelaar.

Social media-kanalen
Waar van de zzp’ers 70% gebruikt maakt van bemiddelaars, is 88% actief op LinkedIn. De bemiddelaar is het meest effectieve kanaal; bijna zeven op de tien (68%) van de zzp’ers haalt één of meer opdrachten binnen via een bemiddelaar. De helft van de zzp’ers (49%) haalt ook via het LinkedIn-netwerk minimaal één opdrachtgever binnen. Een meerderheid (63%) scoort opdrachten via marktplaatsen of inhuurdesk, een derde (34%) doet dat via Facebook en een vijfde (21%) via Twitter, gevolgd door Google+ (17%) en Instagram (13%).

Minder waardering bemiddelaars
Zeventig procent van de zzp’ers heeft zich minstens bij één bemiddelaar ingeschreven. De meeste schrijven zich bij drie tot vier bureaus in (gemiddeld 3,6 bureaus). Opvallend is dat het aantal zpp’ers dat via een bemiddelaar aan opdrachten komt het afgelopen jaar gedaald is met 6%. Ook is slechts een vijfde van de zzp’ers echt afhankelijk van bemiddelaars. De waardering voor bemiddelaars is ten opzichte van het vorige jaar met 18% gedaald; ‘slechts’ vier op de tien zzp’ers vindt dat bemiddelaars van toegevoegde waarde zijn.


Bron: ZZP Barometer

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer