Uitzendwerk in Japan

0

Uitzendwerk bestaat in vele landen, maar is lang niet overal hetzelfde. We maken een rondje om de wereld en kijken hoe het in andere landen gesteld is met het uitzendwerk. Deze keer: Japan.

In Japan zitten van alle landen de meeste uitzendorganisaties. In 2009 waren dit er 20.000. Dit is 28 procent van het aantal uitzendorganisaties dat er wereldwijd te vinden is. Deze organisaties zijn goed voor 24 procent van de wereldwijde omzet.

Het aantal uitzendkrachten lag in 2009 in Japan op 1.098.191 (fte’s). Dit zijn er ruim 2,5 keer meer dan tien jaar eerder. In 1999 lag het aantal uitzendkrachten namelijk nog op 395.000 (fte’s). 66 procent van de Japanse uitzendkrachten is van het vrouwelijke geslacht en 72,2 procent is jonger dan 30 jaar. De meerderheid van de uitzendkrachten in Japan werkt langer dan drie maanden (65 procent).

De belangrijkste motivatie voor het uitvoeren van uitzendwerk in Japan is dat men graag flexibel wil werken. Op deze manier kan men werk en privé goed combineren. Voor 45 procent van de uitzendkrachten is het flexibel kunnen werken de belangrijkste reden om uitzendwerk te doen. 58 procent geeft dan ook aan niet op zoek te zijn naar een vaste baan. Daarnaast zegt 39 procent geen andere keus te hebben, wil 19 procent werkervaring opdoen en is voor 14 procent het vinden van een vaste baan de belangrijkste motivatie.

In Japan wordt het meeste uitzendwerk in de dienstensector uitgevoerd (57 procent). Daarna volgt de productiesector met 27 procent. In de bouwsector en het openbaar bestuur wordt vrijwel geen uitzendwerk uitgevoerd (respectievelijk 4 en 3 procent).

Alle informatie is afkomstig uit het economisch rapport 2011 van Ciett, gebaseerd op de cijfers voor 2009.
 

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer