Vooral referenties bepalen keuze zzp’er voor intermediair

0

Zzp’ers gaan bij de keuze voor intermediairs vooral af op ervaringen van collega-zzp’ers. Dat is bijna net zo belangrijk als de marge/kosten die de intermediair in rekening brengt.

Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 1.224 zzp’ers in samenwerking met Yacht.

Referentie bepaalt keuze

Bij de aanmelding of inschrijving bij een intermediair zijn ervaringen van anderen bijna even belangrijk (34,7%) als de marge/kosten die de intermediair in rekening brengt (39,3%). Een kwart van de zzp’ers (25,4%) let ook op de namen van opdrachtgevers die genoemd worden. Referenties zijn dus essentieel voor zzp’ers, belangrijker dan het aantal opdrachten dat wordt aangeboden (21,6%) of het aantal zzp’ers die al ingeschreven staan (7,7%).

Marge intermediair

Zzp’ers blijven het meest letten op marges en kosten bij de keuze voor een (nieuwe) intermediair. Bijna 6 op de 10 zzp’ers (58,2%) vindt een eenmalige fee per match acceptabel als verdienmodel voor bemiddeling. Daarna volgt de marge per uur bij de opdrachtgever (41%) en de marge per uur bij de opdrachtnemer (31,3%). Momenteel werkt bijna de helft van de zzp’ers (49,4%) met een intermediair die rekent met een marge per uur. Hierbij wordt gemiddeld een marge van 6,3% gerekend, wat neerkomt op een gemiddeld bedrag van € 4,87 per uur. Een kleine groep (8,1%) werkt met een vast bedrag per uur.
Opvallend is dat maar liefst 10,5% van de zzp’ers samenwerkt met een intermediair, waarvan de marge niet transparant/inzichtelijk is, terwijl transparantie juist zo belangrijk is voor zzp’ers.

Netwerken

Veel zzp’ers (59,4%) komen aan opdrachten door middel van mond-tot-mond reclame. Daarnaast komt 41,6% voornamelijk aan opdrachten via een intermediair of marktplaats. Fysiek netwerken blijft, naast online netwerken, ook belangrijk voor zzp’ers; bijna 4 op de 10 zzp’ers (38,3%) komen op die manier aan een nieuwe opdracht.
Het openstellen van (zakelijke) netwerken is erg belangrijk bij het genereren van nieuwe opdrachten. Ruim 4 op de 10 zzp’ers

(41,4%) gebruikt LinkedIn om elkaar op de hoogte te houden van nieuwe opdrachten. Ook via Twitter (25,5%), Facebook (25,2%) en WhatsApp (24,4%) worden veel tips, contacten en vacatures gedeeld.

Bron: ZZP Barometer

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer