Candidate experience 3.0: hoe werkt dat bij uitzendkrachten?

0

“Het imago van werken via een uitzendbureau is onder sollicitanten slecht. En dat kost omzet”, stelt Aaltje Vincent. Sterker nog: hier nu iets aan doen is ‘de enige manier om de branche voor een failliet te behoeden’, denkt Adriana Stel, directeur van Doorzaam. Beide dames zijn keynote sprekers op het FleXevent 10 juni a.s.

Op het Flexevent op 10 juni spreekt Vincent over de candidate experience 3.0 en hoe het contact tussen kandidaat en uitzendbureau kan verbeteren. “Vaak moeten ze ellenlange formulieren invullen op de site, hun cv uploaden enzovoort. Dat maakt het niet laagdrempelig om in contact te komen met goede potentiële krachten.”
Iedereen zegt dat je goed moet omgaan met je kandidaten, zegt Vincent. Maar wat zij predikt onder de term ‘candidate experience 3.0’, gaat een stap verder. “Wat kandidaten echt willen, is weten waar ze aan beginnen. En ze willen zich met een inhoudelijk goed cv kunnen voorstellen. Dus help je kandidaten met het cv maken. Als het cv beter is, draai jij daardoor ook meer omzet.”

‘In no time vacatures vervuld’

Je kunt er als uitzender volgens Vincent niet meer omheen: je hebt sollicitanten een optimale ervaring te bieden. Neem werkgevers in de zorg en techniek. Als voorbeeld noemt Vincent VolkerRail dat monteurs zocht. “Die konden ze niet vinden, omdat monteurs overal kunnen werken. Toen hebben zij zelf aan hun monteurs gevraagd wat ze prettig solliciteren vinden. Het duidelijke antwoord was: ‘in ieder geval geen brief en cv sturen’. De recruiter heeft toen een open huis georganiseerd. De helft van hun eigen monteurs was daar om met potentiële sollicitanten te spreken. In no time hadden ze zo de vacatures ingevuld.” De boodschap van Vincent is: ‘Voer het gesprek met de kandidaat, ook over het cv. Eigenlijk is iedereen onbewust onbekwaam. Als je echt gaat zitten met een kandidaat, blijkt iemand altijd meer gedaan te hebben dan uit het cv blijkt. Van zo’n gesprek wordt iedereen beter.”

FleXevent
Adriana Stel (Doorzaam)

‘Failliet van de branche’

Ook Adriana Stel, directeur van Doorzaam, is ervan overtuigd dat uitzenders meer oog moeten hebben voor de kandidaat. Sterker nog: het is de enige manier om de branche voor een failliet te behoeden. “De tendens van de afgelopen 40 jaar om altijd maar goedkoper te leveren, is eindig”, zegt Stel. “De keuze is mee blijven gaan in de neerwaartse prijsspiraal en verliezen. Of je onderscheiden door toegevoegde waarde te bieden.”

Dat laatste zit in meer oog voor die kandidaat. “Uitzenden is mensenwerk, zeggen we. Maar er is nauwelijks ruimte voor die mens. Dat komt ook door de digitalisering. Natuurlijk ben je verplicht om efficiënter te werken, dus daar moet je in mee. Maar daarmee onderscheid je je niet. Dat doe je wel met goed werkgeverschap en duurzame inzetbaarheid van de uitzendkracht.” Volgens een integrale benadering, zegt Stel. “Want je kunt een uitzendkracht wel willen opleiden, maar als een uitzendkracht financiële problemen heeft, wil hij helemaal geen opleiding. Dan heb je daar eerst iets aan te doen als uitzendondernemer. Gewoon, volgens de piramide van Maslow. Om uiteindelijk de beste uitzendkracht te kunnen leveren.”
Waar uitzendkrachten echt minder op scoren ten opzichte van vaste krachten is onzekerheid, zo zegt Stel. “Wij hebben onderzoek gedaan en dan zie je daar het grote verschil. Als werkgever kun je daar iets aan doen door zekerheid te bieden. En dat mag continue doorplaatsing zijn. De contractvorm zal die uitzendkracht om het even zijn, als ‘ie maar werk heeft.”

“Het is voor het eerst in veertig jaar dat ik de focus zie op de uitzendkracht.”
Adriana Stel, directeur Doorzaam

Vakvaardigheid

“Uiteindelijk heeft het ook met onze eigen vakvaardigheid te maken”, vindt Stel. “Voer een betere prijsonderhandeling en kies ervoor niet verder te beknibbelen. Voer met de uitzendkracht het goede gesprek om hem gezond te houden.”
De coronacrisis heeft, in tegenstelling tot wat Stel vreesde, een positieve impact gehad. “Het is voor het eerst in veertig jaar dat ik de focus zie op de uitzendkracht.” Ze denkt dat dit komt omdat kennis en kunde steeds belangrijker worden. “De eisen aan uitzendkrachten zijn hoger. Dat opent de ogen van uitzendondernemers. En dit zou dus weleens de kentering kunnen geven die zo broodnodig is.”

Dit artikel, geschreven door Ellen Nap, is gepubliceerd in de maart-editie van Flexmarkt.

 

FleXevent Proactieve flexbedrijven wachten niet af tot de markt weer aantrekt, maar professionaliseren nu. Tijdens het online FleXevent op 10 juni a.s. krijg je in één middag de laatste inzichten en doe je inspiratie op om dat te kunnen doen, op weg naar flexbureau 4.0. Bekijk het programma en meld je aan.

 

Vooruitzichten flexondernemers in coronatijd

Flexmarkt sprak met vier flexondernemers over het turbulente jaar 2020 en hun verwachtingen voor dit jaar. Dit is een bundeling van interviews met Johan Bogaard (Vibe Group), Marjolein van de Veerdonk (WerkTalent), René Louwers (Orion Engineering) en Wies van ’t Slot (365Werk). Ontvang deze GRATIS download.

Volg Flexmarkt op LinkedIn:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer