Finanscoop: kansen en bedreigingen in onzekere flexmarkt

0

Sinds het najaar van 2013 is de flexmarkt in omzet en uren weer aan het groeien, maar minder explosief dan in eerdere herstelperiodes. Hoe komt dat? Twee kenners van de branche geven in Flexmarkt Finanscoop hun visie hierop.

Jaarlijks blikt Flexmarkt in de Finanscoop terug en vooruit met behulp van financiële experts. Deze keer aan het woord Roel ter Steeg, managing partner van Mazars Berenschot Corporate Finance, en Han Mesters, sectorbankier zakelijke dienstverlening voor ABN AMRO

‘Onzekerheid heerst’

‘De onzekerheid in de markt heerst’, stelt Ter Steeg. ‘We zijn in Nederland en de Eurozone niet in staat verder dan zes maanden vooruit te kijken.’
Diezelfde onzekerheid is volgens Ter Steeg overigens ook weer goed voor de uitzendbranche. ‘Wie niet ver genoeg vooruit kan kijken is minder snel geneigd om vaste krachten aan te nemen.’ Toch ligt er volgens Ter Steeg een nieuwe bedreiging voor uitzendorganisaties op de loer, namelijk het ‘collegiale inlenen’: ‘Waar bedrijven zich voorheen tot de flexmarkt wendden voor tijdelijke krachten, lossen zij dat tegenwoordig ook vaak met elkaar op.’

Minder vast betekent niet altijd meer flex
Ook Mesters is niet heel positief gestemd over de nabije toekomst van de flexmarkt, ondanks dat het economische bureau van zijn bank voor 2015 uitgaat van een economische groei van 2%.Mesters typeert 2014 als een jaar van ‘winstgevendheid zonder groei’. ‘Vooral  de grote beursgenoteerde uitzenders hebben hun winst gehaald uit kostenbesparingsprogramma’s. Al die grote bedrijven zijn al jaren geen creëerders meer van arbeidsplaatsen.’
De flexibele schil mag dat groeien, dat betekent nog niet dat de vraag naar uitzendkrachten per se toeneemt.  Minder vast betekent niet altijd meer flex. ‘In de pool van flexibele arbeid is de uitzendcomponent steeds kleiner geworden’, stelt ook Mesters vast.

Kansen voor flexbedrijven?
Waar liggen dan de kansen voor flexbedrijven? ‘Flexibele inhuur wordt door klanten steeds vaker gebruikt als strategisch instrument, bedrijven willen flexpools naar zich toetrekken. In het vinden van broodnodige talent van buiten zijn arbeidsbemiddelaars veel beter.’ En dat biedt volgens Mesers kansen voor flexbedrijven die erin slagen de regie over de flexibele inhuur en het recruitmentbeleid van hun klant over te nemen. Maar dan moeten (traditionele) flexbedrijven volgens Mesters wel  zelf veranderen, want ‘die propositie van managed service provider (MSP) of recruitment proces outsourcing (RPO) staat haaks op het traditionele uitzendwerk.’
Mesters voorziet bij het werken met flexpools een grote toekomst voor een verdienmodel met abonnementen. ‘Als klant zou je dan tegen een vaste maandelijkse prijs kunnen vissen in een vijver van kandidaten.’

 


Meer over de ontwikkelingen en visie van deze experts op de flexbranche lees je in het artikel Flexmarkt Finanscoop – ‘Acht dilemma’s in een onzekere markt’ van Wilbert Geijtenbeek in Flexmarkt nummer 3 die a.s. vrijdag bij abonnees op de mat valt.

 

Lees ook:

Wil jij meer weten over hoe je je voorbereidt op aankomende ontwikkelingen in de flexbranche? Kom naar het Flexdiner!

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer