Het moeten voldoen aan strengere wetgeving en toelatingseisen maakt het leven voor uitzenders en inleners steeds lastiger. “Maar uitzenders kunnen juist nu commerciële kansen pakken”, stelt Frank Klein, directeur van Brightmine Nederland. “Als kennispartner van inleners, en door de beste data en inlenersbeloningtool aan te bieden, kunnen zij zich in hun dienstverlening onderscheiden.”
Brightmine (voorheen XpertHR) is meer dan een HR-kennisbank. De bredere dienstverlening omvat onder meer compliance-oplossingen zoals het bieden van actuele cao-data en een tool voor het eenvoudig toepassen van de inlenersbeloning. Vanuit haar HR & Compliance Center Flex ondersteunt Brightmine organisaties, inclusief inleners, met kennis en expertise op het gebied van wet- en regelgeving. “Wij hebben een team van ruim 25 HR-specialisten, waaronder juristen, die dag in, dag uit bezig zijn om het leven van onze klanten makkelijker te maken.”
Complexere wetgeving
En dat is hard nodig, want die wetgeving wordt steeds strenger en complexer, zo ziet Klein. “De druk en het onbegrip bij uitzendorganisaties en inleners neemt toe. Denk bijvoorbeeld aan de handhaving van de Wet DBA op schijnzelfstandigheid per 1 januari 2025. Daar is de markt sterk mee in beweging gekomen.” Dat geldt ook voor de Wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten (Wtta). “Die is weliswaar uitgesteld waardoor de nood nog niet heel erg hoog is, maar het toelatingsstelsel zal er komen.”
“En dan moeten uitzenders aan meer vereisten voldoen, niet alleen over een SNA-keurmerk beschikken, maar ook het juiste loon toepassen (inlenersbeloning) en er komen meer aanvullende eisen (zoals urenregistratie). Je kunt je als uitzender maar beter direct onderscheiden ten opzichte van de concurrentie door de inlener zo goed mogelijk te ontzorgen en als betrouwbare partner te boek te staan.“
Kansen spotten
Je kunt dit als probleem zien, maar de slimme uitzendondernemer zal juist nu “kansen spotten en commercieel succes boeken”, stelt Klein. Neem de Wet DBA. “Er zal een verschuiving van zzp naar andere constructies komen, zoals uitzenden en detacheren. Door de dienstverlening enigszins aan te passen, kun je daar als uitzender op inspringen.” Brightmine biedt via haar platform uitzenders de informatie om dit volledig compliant te doen. En datzelfde geldt volgens Klein voor de Wtta. “Het toelatingsstelsel zal sowieso het kaf van het koren scheiden. Het biedt uitzenders de kans zich te onderscheiden in hun dienstverlening door zich als kennispartner van hun inleners op te stellen.”
Inlenerstool en cao-data as a service
Om zich als kennispartner te kunnen positioneren, ondersteunt Brightmine uitzenders vanuit het HR & Compliance Center Flex. Dit is een online kennisplatform voor de flexmarkt, waarin alle actuele wetgeving wordt geduid, best practices staan, strategische kansen worden aangekaart en waarin je de inlenersbeloning kunt berekenen.
Het berekenen van de inlenersbeloning is één, maar het zenden van de juiste salarisgegevens van de inlener naar de uitzender is het meest recente heikele punt voor uitzenders en inleners. Om de inlenersbeloning snel, eenvoudig en correct toe te passen heeft Brightmine de meest gebruiksvriendelijke inleners(belonings)tool in de markt ontwikkeld. “Het overschieten van de juiste salarisgegevens van de inlener naar de uitzender is nu vaak een tijdrovend en foutgevoelig proces. Met onze tool kun je veel tijd en dus kosten besparen en jezelf onderscheiden naar de inlener door het grote gebruikersgemak en het feit dat de tool gevoed wordt door betrouwbare cao-data” legt Klein uit.
Daarnaast levert Brightmine deze cao-data ook “as a service”. De data wordt ingeschoten bij de uitzenders of flexsoftwarebedrijven, zodat zij meteen de juiste loongegevens hebben in hun systeem. Cao-data as a service onderscheidt zich volgens Klein door de exclusieve samenwerking met vakbond FNV, dat over de grootste cao-dataset van Nederland beschikt. “Zo bieden wij niet alleen toegang tot betrouwbare, real time data, maar ondersteunen we de uitzender ook als er interpretatieverschillen zijn. Door goede relaties met FNV en SNCU kunnen wij bij hen ophalen hoe zij tegen een bepaalde case aankijken. De klant kan dan vervolgens zelf een keuze maken. Ook hier leveren wij toegevoegde waarde door middel van kennis in aanvulling op de data.”
Met de inlenerstool en cao-data as a service bespaart de uitzender dus kosten, is er de zekerheid dat alles correct gebeurt (compliant) en ontzorgt de uitzender tegelijkertijd de inlener door het werk eenvoudiger te maken en als kennispartner alles goed te regelen.
Betrouwbaarheid en co-creatie
Brightmine behoort tot RELX, een van de grootste data- en techbedrijven ter wereld. “Wij opereren heel lean binnen het concern, maar hebben dus wel een grote organisatie achter ons met eenzelfde strategie: het bieden van inzichten zodat klanten betere beslissingen kunnen nemen. In de complexe wereld met steeds meer regelgeving, druk op de arbeidsmarkt en snelle technologische ontwikkelingen (AI), onderscheidt RELX zich ook in betrouwbaarheid en het samenwerken om het leven van partners gemakkelijker te maken. En dat doen wij als Brightmine ook.”
Dat zie je volgens Klein bijvoorbeeld ook terug bij de ontwikkeling van de inlenerstool. “Het toepassen van de inlenersbeloning is enorm kennis- en arbeidsintensief. Dat gaat in samenspraak met allerlei partners, die input leveren en invloed hebben hoe het eruit komt te zien.”
“En die ontwikkeling van de inlenerstool, en bijbehorende kennis, is een continu proces. Ten eerste omdat de wetgeving steeds verandert. Ten tweede door de technologische veranderingen, met name door AI. Onze doelstelling is om onze klanten, en hun afnemers, steeds verder te ontzorgen door inzet van data en technologie.”
Dit artikel is gesponsord door Brightmine.