Wil je een uitzendbureau starten, zorg dan dat je onderscheidend bent van de concurrentie. Wim Davidse, arbeidsmarktspecialist, oprichter van Dzjeng en hoofdredacteur van Flexmarkt, heeft één belangrijk advies: kies je eigen niche!
Een uitzendbureau beginnen, een goed idee, zeker nu de uitzendsector weer flink aantrekt, maar er zijn al duizenden uitzendbureaus. Hoe zorg je ervoor dat bedrijven jouw uitzendbureau gaan kiezen. Davidse: ‘Wees herkenbaar bent voor de buitenwereld. Specialiseer je in iets waar je echt goed in bent.’ Want al je je niet specialiseert, val je niet op en zullen (potentiële) opdrachtgevers vooral naar je tarieven kijken. Dan dreigt de moordende prijsconcurrentie en dus lage marges, die bij veel (startende) uitzendorganisatie al snel tot faillissementen kunnen leiden.
Juiste niche
Een niche kiezen dus, maar hoe kies je de juiste niche voor jouw uitzendbureau? Volgens Davidse doe je dat in 3 stappen:
Stap 1. Begin bij jezelf; waar ligt jouw passie of voorkeur? Heb je ervaring in een bepaald vakgebied en wil je ook in die branche bemiddelen? Kijk daarbij ook naar de behoefte en kansen op de markt. Wil je je richten op een specifiek segment, op een bepaald functieniveau (hoogopgeleiden) of selecteer je op bedrijfsomvang (MKB of bedrijven met 500+-werknemers)? op die manier onderscheid je jezelf met een duidelijk profiel dat bij jou past.
Stap 2. Doe marktonderzoek; is het aantrekkelijk om in jouw markt een uitzendbureau te starten? Ga niet alleen op je gevoel af, maar kijk ook naar de basale cijfers. Relevante kengetallen zijn te achterhalen via bijvoorbeeld het CBS, branche-organisaties als ABU en NBBU of vakliteratuur (Flexmarkt). Probeer ook in contact te komen met potentiële klanten om relevante informatie uit de praktijk te krijgen. Bij twijfel kun je een specialist vragen gericht marktonderzoek te doen.
Stap 3. Creëer onderscheidend vermogen; zorg voor een sterk concurrentievoordeel om pure prijsconcurrentie te voorkomen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van specifieke service, innovatieve concepten en het benadrukken van je specialisatie. Zo heeft Brunel bijvoorbeeld succes met de specialisatie in het uitzenden van ingenieurs. En bij TMC in Eindhoven zijn de uitzendkrachten ‘werkondernemers’ die zelfstandig werken en vanuit TMC opleiding en training krijgen, wat een meerwaarde is voor zowel uitzendkrachten als klanten. Dergelijke uitzendorganisaties worden eerder door de markt herkend als expert op hun gebied.
SNA-gecertificeerd
Om (potentiële) opdrachtgevers te laten zien dat je bonafide bent, is het van belang dat je uitzendbureau SNA-gecertificeerd is. Ook lidmaatschap van een branche-organisatie (ABU, NBBU) is een pre.
Deze eerste van twee artikelen is een bewerkte versie van eerder verschenen artikelen uit de Flexmarkt-specials ‘Start je eigen uitzendbureau’.
Lees ook: