Joaquin Urbina: ‘Bij Trixxo heeft iedereen groei voor ogen’

0

Met vijf overnames in 2021 klopt het Belgische Trixxo hard aan de deur van de Nederlandse flexbranche. De groeiambities reiken nog veel verder, waarbij een persoonlijke aanpak en online uitmuntendheid het verschil moeten maken. “In 2025 moet de omzet van ons uitzendbureau zijn vervijfvoudigd naar 250 miljoen euro”, vertelt algemeen directeur Joaquin Urbina van Trixxo Nederland.

Waar Trixxo in Nederland een nog relatief onbekende naam is, geldt dat zeker niet voor het moederbedrijf in België. Door tientallen acquisities en een sterke organische groei (46% in 2021) wint Trixxo Jobs bij onze zuiderburen in rap tempo aan marktaandeel. De ambitie is om in 2023 bij de grootste HR-spelers van België te behoren.

Luc Jeurissen, oprichter en eigenaar van Trixxo, timmert ook internationaal aan de weg en heeft de pijlen onder meer gericht op Nederland. In 2018 en 2019 waren de eerste twee overnames een feit en vorig jaar werden maar liefst vijf Nederlandse bedrijven overgenomen: Mainwork, Ruimbaan, Vandaag Personeelsdiensten, Flex Correct en JAMwerkt. Op laatstgenoemde na, krijgen deze ondernemingen dit jaar een rebranding naar Trixxo. Urbina: “Vanaf september gaan we met marketingcampagnes het merk bekend maken in Nederland.”

Ook interessant: Recruitment: helden van de perfecte match  [podcast]

Organische groei en acquisities

Dat is nodig ook om de ambities van Trixxo in Nederland waar te maken. Waar in 2021 een omzet van 55 miljoen euro werd gerealiseerd, moet dat in 2025 zijn vervijfvoudigd naar 250 miljoen euro. “Dat willen we bereiken met minimaal 25 procent organische groei en voor het overige deel met acquisities”, licht Urbina toe. “Vaak gaat het daarbij om regionale spelers die op een splitsing staan. Willen ze bijvoorbeeld doorgroeien voorbij de 10 miljoen euro omzet, dan vergt dat een ander type onderneming en flinke investeringen. Sommige ondernemers willen dat niet en zijn toe aan een andere uitdaging. Dan sluiten ze zich liever aan bij een partij die hun organisatie kan laten groeien.”

Uiteraard beoordeelt Trixxo nauwkeurig of de business en de ondernemers van de overnamekandidaten bij Trixxo passen. Of dat nou om kleinere spelers gaat of om grotere partijen met een omzet boven de 20 miljoen euro. “Het moeten gezonde bedrijven zijn die in onze visie passen. Maar dan nog zijn er veel mooie spelers in de markt”, aldus Urbina.

Joaquin Urbina: "Bij Trixxo heeft iedereen de groei van de organisatie voor ogen."
Joaquin Urbina: “Ik was toe aan iets anders en de plannen van Trixxo voor Nederland spraken me aan.”

Bevlogen medewerkers

De ambitieuze plannen vormden voor Urbina de aanleiding om de overstap naar Trixxo Nederland te maken. Voorheen werkte hij voor de ManpowerGroup, onder meer als directeur van de business unit Jefferson Wells. “Ik was toe aan iets anders en de plannen van Trixxo voor Nederland spraken me aan. Bovendien is de leercurve er ontzettend steil, vanwege de vele overnames maar ook vanwege de mensen die er werken. Bij Trixxo heeft iedereen de groei van de organisatie voor ogen. Dat zit in ieders haarvaten en merk je vooral aan de enorme bevlogenheid van medewerkers. Anders kun je ook geen organische groei van 46 procent bereiken. Wat helpt is dat we een flexibele onderneming met korte lijnen zijn en met eigen kapitaal snel zaken kunnen doen. Als algemeen directeur kan ik echt ondernemen.”

‘Mensen veel verder helpen’

In het speelveld van uitzendbureaus wil Trixxo zich onderscheiden door het regionale karakter. “Ook als we een landelijke speler worden, willen we dichtbij de mensen en onze klanten blijven”, vertelt Urbina. “Onze vestigingen spelen daarin een belangrijke rol. Veel grote spelers in de flexbranche zijn met name online actief, maar wij willen zeker ook offline uitblinken. Wat velen zich niet realiseren, is de impact die we maken voor mensen. Wij bieden een stukje bestaanszekerheid, zodat onze uitzendkrachten bijvoorbeeld hun huur of hypotheek kunnen betalen. Als je die impact serieus neemt, kun je niet volstaan met alleen een online intake. Wij willen mensen verder helpen, veel verder! Dat gaat het best met fysiek contact.”

Recruitmentsysteem ATS Cockpit

In RecruitNow heeft Trixxo Nederland een partner gevonden om de groeiambities online gestalte te geven, vertelt Urbina. “We gebruiken het ATS Cockpit van RecruitNow, een mooi en gebruiksvriendelijk recruitmentsysteem dat ver is doorontwikkeld. Daarnaast zien we RecruitNow echt als partner. Ze snappen de markt en dus ook onze ambitie en de snelheid die wij willen maken. Het is voor ons erg fijn dat RecruitNow altijd open staat voor verbeteringen. Als wij een aanvullende functionaliteit nodig hebben, gaan we in gesprek en is het meestal bij de eerstvolgende release opgeleverd. Als het niet mogelijk is, bespreken we andere oplossingen. Het is niet, zoals bij veel andere partijen, dat er een serviceticket wordt ingeschoten en er vervolgens veel tijd verstrijkt zonder dat er iets gebeurt. Bij RecruitNow ben je geen nummer. Die snelheid en persoonlijke aandacht, daar houden we van.”

Het bezoeken van bedrijven hoort daarbij, vindt Urbina. “We gaan het liefst altijd met een kandidaat mee naar een bedrijf, als dat op prijs wordt gesteld. Daarvan leren we wat klanten belangrijk vinden, wat goed gaat en wat nog verbetering nodig heeft. Dat nemen we heel serieus.”

Online het verschil maken

Hoewel offline contact erg belangrijk is voor Trixxo, wil het bedrijf ook online het verschil maken. “Er zijn mooie platforms op de markt die waardevolle data en inzichten verschaffen waarop je kunt inspelen als uitzendbureau”, aldus Urbina. “In onze markt is snelheid ontzettend belangrijk. Als we kandidaten op een vestiging niet direct aan werk kunnen helpen, lopen ze naar de concurrent en ben je ze kwijt. Als sourcen via automatisering sneller en beter gaat, kan de intercedent zich met de kandidaten bezighouden. Dat vinden ze ook het leukst om te doen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met RecruitNow. 

Digimagazine Digitalisering 

Meer weten over de digitalisering in de flexbranche? Neem dan een kijkje in een speciale uitgave die Flexmarkt, in samenwerking met RecruitNow, heeft gepubliceerd.
In dit digimagazine vindt u niet alleen  de uitkomsten van een onderzoek naar de digitalisering in de flexbranche, maar ook praktijkverhalen over digitale transformatie bij uitzendorganisaties Daaf, Treffer, Carrière en Luba. Nieuwsgierig? Ga direct naar het digimagazine!

Over Auteur

Reageer