Jos Tunderman (VNOM) over de snelle doorgroei van zijn flexbureau

0

De uitzendbranche trekt jaarlijks honderden starters aan, maar slechts weinigen groeien echt door. In de rubriek Scale-up in Flexmarkt komen flexondernemers aan bod die de stap van startup naar scale-up wel succesvol hebben weten te zetten. Zoals VNOM, bemiddelaar van uitvoerende technici. Vijf vragen aan directeur Jos Tunderman.

  1. Waarop ligt de nadruk in de strategie van VNOM het komend jaar?
    “Op groei en uitbreiding van onze huidige vakgebieden. Naast werktuigbouw, installatie- en elektrotechniek, het schildersvak en de bouw richten we ons sinds kort op kantoorpersoneel. Dat leveren we aan onze technische klanten. Daarnaast gaan we nog twee nieuwe businessunits oprichten. Een infra en civiele tak.”
  2. Hoe onderscheidt VNOM zich van concurrenten?
    “Wat wij doen is geen hogere wiskunde. Maar je moet het net iets beter en sneller doen dan de concurrent. We hebben een heel duidelijke focus op geografie en doelgroep. Die combinatie maakt dat we snel kunnen leveren. Onze consultants richten zich ieder op hun eigen segment en functiegroepen. En anders dan veel bureaus die vaste groepen mensen leveren, richten wij ons meer op het individu.”
  3. Waarin wil VNOM nog sterker worden?
    “We willen onze online marketing nog verder professionaliseren. Dat is een zeer belangrijk onderdeel van ons vakgebied geworden. Het economisch tij is goed en het is lastig personeel te vinden. Zelfs met twee linkerhanden kom je op dit moment aan de bak. Onze online zichtbaarheid en vindbaarheid moet beter. Volgend jaar willen we onder meer ook op onze website, die wordt vernieuwd, filmpjes hebben die laten zien wat er met je sollicitatie gebeurt. Ook zijn we bezig met het opzetten van de VNOM Academy. We bieden al opleidingen aan, maar dat moeten we beter profileren. Daar bind je mensen mee.”
  4. Waar ben je het meest trots op?
    “De snelle groei die we de afgelopen zeven jaar hebben doorgemaakt. Eind 2018 hopen we zeshonderd fte aan het werk te hebben en een omzet van 25 miljoen euro te draaien.”
  5. Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
    “Het eerste half jaar hebben we te laat opgeschaald. Daardoor zijn we iets langzamer gegroeid dan ik had gewild. Door de snelle groei hebben we af en toe de verkeerde mensen aangenomen. De jongens die hier werken, worden elke dag benaderd. Dus als ik negen man nodig heb, neem ik er uit voorzorg veertien aan.”

Facts & figures VNOM
Aantal medewerkers: 31
Omzet: 12 miljoen euro in 2016 (6,5 miljoen euro in 2015)

Dit artikel, geschreven door Ellen Nap, is gepubliceerd in de december-editie van Flexmarkt.

Eerder is in de rubriek Scale-up een interview gepubliceerd met Patrick Soeters van NettStaff.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer