‘Over tien jaar speelt de uitzendmarkt zich online af’

14

Oud-pokerprof Daan Slütter heeft een online uitzendbureau opgezet waar uitzendkrachten hun cv presenteren en waar werkgevers 24 uur per dag terecht kunnen. Van overhead is amper sprake, omdat alles online verloopt.

De relatie tussen de werkgever en uitzendkracht wordt via payrolling gelegd. De voormalig professioneel pokerspeler vertelt in het Financieel Dagblad dat hij 80.000 euro heeft geïnvesteerd in het uitzendbureau met de naam 4 minutes. Slütter werkt samen met Sasscha Mengerink, die met zijn ICT-kennis een belangrijke aanvulling vormt op Slütter.

Patience spelen
Mengerink, eigenaar van online marketing bureau Exxtra, was als mede-eigenaar van Vacaturebank.nl al enigszins thuis in de materie van arbeidsmarktbemiddeling. Mengerink gelooft in het online concept van 4 minutes, zegt hij in een interview met het FD. “Ik liep vroeger elke dag langs een uitzendbureau, waar ze in mijn herinnering altijd patience speelden. (…) We gaan toe naar social-mediagedreven uitzendbureaus, waarbij werkgevers bijvoorbeeld online aangeven wat ze van een bepaalde uitzendkracht vinden.”

‘Over tien jaar speelt de uitzendmarkt zich online af’
Slütter zelf is ervan overtuigd dat de uitzendmarkt over een jaar of tien geheel online opereert. “De grote uitzenders zullen dit vertragen, maar niet tegenhouden,” in aldus Slütter in het Financieel Dagblad. In een reactie op dit artikel van Flexmarkt nuanceert hij deze stellingname iets: "In onze ogen is er een flink gedeelte van de opdrachtgevers die van een uitzendbureau vooral het aanbod van personeel nodig heeft en de flexibiliteit van het uitzendcontract. Juist deze opdrachtgevers  bieden wij de mogelijkheid om door zelf de selectie van hun personeel te doen, flexibel personeel te krijgen voor een zeer scherp tarief. Uiteraard blijft er altijd vraag naar de persoonlijke selectie door een intercedent. Dat is ook prima, wij denken alleen dat dit niet in alle gevallen nodig is."

"4 minutes biedt de werkgever de keuze hoeveel service hij wenst. Wij doen indien gewenst de volledige werving & selectieprocedure voor de werkgever, uiteraard ook met persoonlijke gesprekken."

Klein beginnen
Inmiddels is het budget van 80.000 euro al met 50.000 euro geslonken en hebben de twee 700 ontwikkeluren in het online uitzendbureau gestoken. Hun verwachting is dat er nog zeker 150.000 tot 200.000 in het bedrijf geïnvesteerd zal moeten worden. Mengerink moest het enthousiasme van Slütter temperen. De laatste dacht al binnen een halfjaar landelijk te kunnen werken met een aantal franchisehouders. Mengerink stelde echter voor om eerst eens in Twente te beginnen. En dat prijkt nu ook in de linkerbovenhoek van de homepage van de site. “Gestart in Twente!”.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

14 reacties

  1. Mooi, ik ben al voorbereid en heb domeinnaam onlineuzb.nl direct geregistreerd. Weet niet of ik er iets mee ga doen, maar het kan altijd te pas komen. Mochten er mensen geinteresseerd zijn, kunnen ze ook een aantrekkelijk bod doen op deze mooie domeinnaam. Mail kan naar info@prlms.nl.

    Fijne zaken iedereen….

  2. Uitzenden en detacheren is en blijft mensenwerk en wordt echt onderschat, zo ook in dit artikel!
    Dat sommige processen steeds verder worden geautomatiseerd is logisch maar binnen 4 minuten een uitzendkracht selecteren en contracteren lijkt op koe handel. Ik kan me niet voorstellen dat je als uitzendkracht (op welk niveau dan ook) of als ondernemer serieus kansen ziet om zo aan een baan of personeel te komen.

  3. Je moet er toch niet aan denken, dat je mensen tewerk stelt zonder ze gezien en persoonlijk gesproken te hebben. Dit zal geen lang leven lijden. Wij zijn persoonlijk en daardoor daadkrachtig, wij doen eigenlijks niks online, ja CV’s zoeken. Meer niet, en wij groeien elek jaar met 10 tot 15 %, zegt genoeg denk ik.

    Geef mij maar de ouderwetse intake, is nog gezellig ook 🙂

  4. Volledig met Joost en Jordi eens, het moet toch niet gekker worden! Ik begrijp het wel, omzet staat centraal ipv de klant en medeweker…..

  5. @jan, waarschijnlijk zijn ze vergeten wat ondernemen is, dat is keihard werken en veel services bieden en aandacht voor zowel klant en medewerker. Dat is het ondernemersgevoel, bij de grote jongens gaat om de pegels, zodat het bestuur en de aandeelhouders, in duurdere auto’s kunnen rijden. Liever klein en stabiel met een een leuke sfeer, dan groot en onpersoonlijk en volledig op resultaat.

  6. Marquette Detachering op

    Daan, gefeliciteerd met je artikel in Financieel Dagblad en Flexmarkt.

    Mocht je advies nodig hebben dan kun via LinkedIn contact met mij opnemen.

    Met vriendelijke groet,
    Marquette Detachering

    Harald Jager

  7. Dit is geen uitzendbureau, maar een jobboard met wat extra mogelijkheden.

    Arbeidsbemiddeling hoort mensenwerk te zijn. Helaas acteren steeds minder agents op deze wijze en is het soms ordinair CV’s schuiven.

  8. Daan Sl?tter op

    4 minutes biedt de werkgever de keuze hoeveel service hij wenst. Wij doen indien gewenst de volledige werving & selectieprocedure voor de werkgever, uiteraard ook met persoonlijke gesprekken.

    Echter in onze ogen is er een flink gedeelte van de opdrachtgevers die van een uitzendbureau vooral het aanbod van personeel nodig heeft en de flexibiliteit van het uitzendcontract. Juist deze opdrachtgevers bieden wij de mogelijkheid om door zelf de selectie van hun personeel te doen, flexibel personeel te krijgen voor een zeer scherp tarief.

    Uiteraard blijft er altijd vraag naar de persoonlijke selectie door een intercedent. Dat is ook prima, wij denken alleen dat dit niet in alle gevallen nodig is.

    @Joost, het binnen 4 minuten contracteren is niet iets wat wij nastreven, dit is door de journalist helaas verkeerd overgenomen. Uiteraard heeft de opdrachtgever gewoon eerst een sollicitatiegesprek met de uitzendkracht alvorens iemand ingehuurd wordt.

  9. Hans Derksen op

    De huidige uitzendwereld gaat al jaren uit vanuit hetzelfde principe: iemand zoekt werk, gaan (fysiek) naar een uitzendbureau, daar wordt zijn cv overgetypt en vervolgens wordt er geprobeerd een match te maken. Veel van deze handelingen kunnen geautomatiseerd worden en daar hebben de huidige spelers op de markt wel wat steken laten vallen. Er zijn wel pogingen ondernomen (o.a. afspraken mbt elektronische verwerking van de berichten; SETU) maar de basis is veelal hetzelfde gebleven. Je kunt natuurlijk niet alles automatiseren het blijft tenslotte mensenwerk maar het kan eenvoudiger met minimale procesaanpassingen. Zo kan er ook beter samengewerkt worden door de uitzenders waardoor de klant beter voorzien wordt in zijn vraag. Zie ook het initiatief van MKB Flex Personeel waar een aantal aanbieders de aanvragen gezamenlijk zullen gaan voorzien. De huidige technologie?n kunnen de markt doen bewegen naar een effici?nter model van werken. 4 Minutes en MKB Flex Personeel zijn daar een voorbeeld van.

  10. Snap bovenstaande negatieve reacties niet.
    Wat is er niet mooier dan (lokaal of regionaal) direct te kunnen zoeken naar geschikte en beschikbare potenti?le medewerkers voor een opdracht of klus, in een CV of ik-kan-databank?
    Nu moet je als ondernemer, opdrachtgever of personeelsafdeling naar UZB?s, je netwerk of een andere derde. Maar met deze mogelijkheid kun je ook direct on-line zoeken.
    Door het uitsluiten van intermediairs ben je goedkoper uit en heb je de regie en de kosten, door het zelf selecteren en voeren van gesprekken, zelf in handen.
    Ga me niet vertellen dat intermediairs het beter kunnen dan de opdrachtgever / vrager zelf.
    Ze zijn er in principe alleen om te komen van een volume (bulk) naar long-list en vervolgens een short-list. En dan nog is het vaak net niet het van je.
    Hoop dat 4 Minutes snel landelijk gaat zodat de voordelen snel ter beschikking komen van de BV Nederland. Goede zaken gewenst.

  11. Django Hengst op

    Ik begrijp de reacties wel van beide kanten. Ik ben het eens dat het bemiddelen van personeel altijd mensenwerk blijft. Persoonlijk contact met kandidaat en klant zal mijn inziens een wezenlijk onderdeel blijven van het W&S traject. Misschien is het ook de angst voor het onbekende bij de intercedenten. Verandering is doorgaans moeilijk.
    Daan sluit het menselijke aspect niet uit en loopt misschien voorop in de ontwikkeling van het automatiseren van processen. Zo zijn we ook steeds meer sociale media gaan gebruiken, waarvan we jaren terug nog geen idee bij hadden.
    Het is een gedurfe onderneming met hoge invensteringen, ik wens hem dan ook alle succes voor de toekomst.

Reageer