Verdwijnt het uitzendbureau uit het straatbeeld?

0

‘Aantal reisbureaus binnen twee jaar gehalveerd’ – waarom zou dit de uitzendbranche niet kunnen overkomen? Wim Davidse, hoofdredacteur Flexmarkt, trok de vergelijking tussen een bericht uit de reiswereld en de uitzendsector en gaf hiermee de aanzet tot een interessante discussie de LinkedIn-groep van Flexmarkt.

‘Zeker, het fysieke uitzendbureau zal steeds meer plaats maken voor online services. Zaken als online roosters, zelf plannen door flexwerkers en online accorderen van diensten door de opdrachtgever zijn al gemeengoed aan het worden’, stelt Peter Paul Madjid van HappyNurse Uitzendbureau in Den Haag.

Gevaar: prijs enige argument
Maar volgens Madjid schuilt daarin ook een gevaar. ‘Bij portals en bij online zelf-roosteren verliest het bureau de grip op de kwaliteit. Een goede intercedent plaatst de juiste kracht op de juiste plaats. Het gevaar van de automatisering is dat er alleen maar op kwantiteit wordt gematcht.’ Daarnaast tast dit het verdienmodel van de traditionele uitzendorganisatie aan. Madjid: ‘Nu al zien we bij online portals dat prijs in feite het enige argument is geworden. Daarnaast slokken die portals ook nog eens een aanzienlijk deel van de marge op voor hun tussengevoegde dienstverlening.’ Volgens Madjid heeft internet voor grootschalig ‘bulkwerk’ de toekomst, maar voor het specialistische werk blijft dus kennis en kunde van de intercedent van groot belang.

Kansen: sturen op kwaliteit
‘Meer MSP, marktplaatsen en dergelijke, minder uitzend- en w&s-bureaus. Wat zijn de uitdagingen voor de bureaus die in de toekomst succesvol willen zijn?’, zo vraagt Davidse zich af. ‘Nu gaan de werving en selectie bureaus halveren, de slag in het aantal kantoren bij uitzendorganisaties is al een aantal jaar aan de gang’, zegt Kor de Boer van ContentMate. ‘Wanneer bedrijven en sollicitanten elkaar ontmoeten met de nieuwe online technieken (video vacature in de cloud, company based content) heb je echt geen recruiter meer nodig.’ Dat mag dan gelden voor vaste medewerkers, niet voor flexkrachten, stelt Madjid. Voor uitzendorganisatie liggen er kansen voor het beheer van een kwalitatief goede flexibele schil van bedrijven. De uitzendorganisaties moeten juist gebruik maken van de nieuwe (online) technieken en ‘oude’ verdienmodellen loslaten.

Mark Bassie, adviseur Flexibilisering & Externe Inhuur, ziet nog meer kansen. ‘Het verschil tussen fix en flex wordt steeds kleiner, waardoor er voor bureaus ook mogelijkheden ontstaan om beide groepen van dienst te zijn.’

Recruiter van vlees en bloed
Of het aantal uitzendbureaus gaat halveren, weet niemand. Misschien worden het er minder, misschien meer door de verwachte groei van de flexschil? Maar de kennis en kunde van de intercedent en recruiter is volgens Bassie onmisbaar. ‘Ondanks al het digitale geweld op marktplaatsen en jobboards, als het gaat om een out of the box kandidaat, heb je toch echt een goede recruiter van vlees en bloed voor nodig die de behoefte van zijn opdrachtgevers kent.’


Volg de discussie op LinkedIn-groep van Flexmarkt.

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer