Zeven gouden tips voor starters

5

Het starten van een uitzendonderneming in economisch moeilijke tijden is weliswaar een hele uitdaging, maar volgens Patrick Hustinx zeker niet bij voorbaat kansloos. De auteur van Ondernemen in Flex, waarvan onlangs alweer de derde druk verscheen, geeft starters zeven tips.

De uitzendbranche heeft het niet makkelijk. De economische crisis heeft een grote impact op deze sector en veel uitzenders hebben te maken met dalende omzetten. Dat wil echter niet zeggen dat de branche stilstaat. Integendeel: jaarlijks starten er nog steeds zo’n 1000-1500 ondernemers in de flexbranche. Bovendien zijn er nog steeds – vaak gespecialiseerde – ondernemingen die het voor de wind gaat. Wat zijn nu belangrijke succesfactoren voor een startende flexonderneming?

Praktisch

Allereerst praktisch: voor het starten van een uitzendonderneming heb je geen vergunning nodig. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel is voldoende om je bedrijf te starten. Let er echter wel op dat u zich registreert met de juiste ‘SBI-code’, die van toepassing is voor uitzendondernemingen. Als u uitzendactiviteiten verricht en niet als zodanig staat geregistreerd, kan dat u een forse boete opleveren.

Zeven tips

  1. Begin met het opstellen van een goed businessplan

    Het opstellen van een businessplan helpt om de verwachtingen reëel te maken en vooral ook om focus te houden op de voorgenomen doelstellingen. Ook helpt het bij het maken van belangrijke keuzes voor software, marketing en organisatie.

  2. NEN is een must, lidmaatschap van een branchevereniging een pre

    Strikt gesproken is een SNA-certificering niet verplicht. Het is ondertussen echter wel dé standaard in de branche en veel inleners stellen dit ook als een vereiste. Hoewel er door allerlei instanties hard aan gewerkt wordt om frauduleuze ondernemingen te bestrijden, is het met name in bepaalde sectoren belangrijk om u te onderscheiden van deze ondernemingen. Het lidmaatschap van een branchevereniging kan u daarbij helpen.

  3. Maak een bewuste keuze welke cao u wilt volgen

    Hoewel de cao’s van ABU en NBBU erg veel op elkaar lijken zijn er wel enkele wezenlijke verschillen. Neem beide cao’s goed door en maak een bewuste keuze welke cao het beste bij uw bedrijf past. Indien u de NBBU-cao prefereert, dient u zich aan te sluiten bij deze branche-organisatie. In principe is de ABU-cao algemeen verbindend (momenteel tijdelijk even niet). Dat houdt in dat deze cao normaliter automatisch geldt voor zowel ABU-leden als voor ondernemingen die niet zijn aangesloten bij een branchevereniging.

  4. Zorg voor échte uitzendsoftware, geen ‘loonpakketje’
    Maar al te vaak denken startende ondernemers met een standaard salarisadministratiepakketje en een ‘excel-lijstje’ te kunnen beginnen. Doe dit niet! Er is een zeer divers aanbod van gespecialiseerde uitzendsoftware voor uiteenlopende prijzen. Het vele onnodige handwerk en de risico’s van foute administratie (fasetelling etc.) wegen niet op tegen de mogelijke besparing.
  5. Investeer in een goede inrichting van je organisatie

    De juiste overeenkomsten, de juiste juridische bedrijfsstructuur, de juiste inrichting van de loonadministratie. U kunt er het beste al bij de start in investeren, dit betaalt zich later zeker terug. Of kies voor de uitbesteding van de backoffice en het werkgeverschap bij een gespecialiseerde dienstverlener voor uitzenders. Dan zit u ook meteen goed voor wat betreft de software.

  6. Zeker voor (snelgroeiende) starters: zorg voor een gedegen liquiditeitsmanagement

    Menig succesvolle onderneming gaat ten onder door slecht liquiditeitsmanagement. De lonen van de flexkrachten worden in de praktijk veelal betaald, ver voordat u een betaling van de klant op uw rekening heeft staan.

  7. Kennis is key
    Juist in de flexbranche is kennis van zaken van groot belang. De wet- en regelgeving is complex en de gevolgen van ‘een foutje’ kunnen desastreus zijn. Zorg dat u een basiskennis opbouwt van sociale zekerheid en dat u de cao echt begrijpt. Een goed begrip van uw kostprijscalculatie stelt u in staat uw kosten te optimaliseren en uw marge te vergroten. Met de juiste kennis doet u beter en slimmer zaken dan uw concurrent.


Patrick Hustinx, partner bij Professionals in Flex en auteur van Ondernemen in Flex

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

5 reacties

  1. Zendt Het nieuwe uitzenden op

    Leuke tip:

    Ik weet dat er in de markt ook uitzendconcepten bestaan die ideaal zijn voor kandidaten die het starten van een eigen onderneming misschien toch een brug te ver vinden, maar wel hun ondernemendheid kwijt willen.

  2. op zich prima tips maar mis de belangrijkste….welke markt ga je bedienen, en hoe, en hoe organiseer je je commerciele activiteiten want de “handel” komt niet vanzelf!

  3. Efraim Severin op

    Zoals dit bericht eindigt; kennis is key.
    Is het voor ieder die voor zichzelf begint van levensbelang zoveel mogelijk informatie te vergaren.

    Ieder die verwacht in dit soort berichten informatie de absolute oplossing te vinden, zal bedrogen uitkomen.

    Het enige recept voor succes is, je eigen ondernemende houding.

  4. Maurice - Payroll Select op

    Hoi Patrick,

    Ik kom net dit bericht (weer) tegen en besef mij dat ik de reactie die ik had willen geven toentertijd niet heb gegeven. Dus bij deze alsnog.

    Wat ik wilde schrijven, is dat ik blij ben dat je bij punt 5 heel kort nog even de mogelijkheid aanstipt om je back office uit te besteden als je een eigen uitzendbureau gaat beginnen. Je noemt dit als onderdeel bij de keus van de inrichting van je organisatie. Maar mbt de laatste zin van die alinea (Dan zit u ook meteen goed voor wat betreft de software) raak ik je echter even kwijt. Mijn inziens moet je dan nog steeds over software nadenken toch? Al is het alleen al mbt de frontoffice software (werving en selectie software) die je gaat kiezen. Want ook daar is momenteel ruim keuze in. Denk bijvoorbeeld aan de software van OTYS en RecruiterXL.

    Verder mis ik nog een aantal van de grote voordelen van het uitbesteden van je back office:
    Zo hoef je de lonen niet zelf voor te financieren (je kunt dus met een lagere investering starten) en kun je bv. meeliften op de certificeringen (denk aan: NEN / ABU / ISO etc.) van je back office partner.

    Tot slot kun je tegenwoordig ook starten als franchisenemer. Bijvoorbeeld bij Select Plus. Hierbij besteed je niet alleen je back office administratie uit, maar ook zaken als marketing etc. Dan kun je als ondernemer echt aan de slag met het allerbelangrijkste van je werk: het maken van de juiste matches.

    Al met al is er dus voor starters in de uitzendbranche volop keuze in de wijze waarop je gaat ondernemen. Voor ieder wat wils zullen we maar zeggen.

Reageer