Helft werknemers heeft nooit contact met baas

1

De helft van de Nederlandse werknemers heeft nooit contact met zijn of haar hoogste baas. Ongeveer 27 procent zou de baas niet eens van gezicht herkennen.

Dit staat in het onderzoek Undercover Boss van onderzoeksbureau De Vos & Jansen, waarvan tv-zender Veronica zondag de resultaten naar buiten bracht.

Uit het online uitgevoerde onderzoek blijkt eveneens dat de helft van de werknemers het leuk vindt wanneer de allerhoogste baas een keer komt meewerken op de werkvloer, hoewel velen van de 788 ondervraagden vermoeden dat de baas die taken niet aan zou kunnen.

Veronica neemt vanaf dinsdag de proef op de som in de Nederlandse versie van Undercover Boss. In dit realityprogramma gaan directeuren van grote Nederlandse bedrijven incognito de vloer op om er zo achter te komen wat er echt speelt in hun organisatie.

Zo vermoedt 36 procent van de Nederlanders dat hun baas geen idee heeft wat er zich op de werkvloer afspeelt en denkt 48 procent dat de baas geen idee heeft waar de werknemers mee bezig zijn.

Het onderzoek wijst uit dat vrouwelijke bazen meer contact hebben met hun werknemers. Ook hebben werknemers het idee dat een vrouwelijke baas beter weet wat er op de werkvloer speelt dan een mannelijke manager. Vrouwelijke bazen wordt ook minder verweten te weinig op de werkvloer aanwezig te zijn. Zo vindt 48 procent van de werknemers met een mannelijke baas dat hij zijn gezicht te weinig laat zien, tegenover 19 procent van de werknemers onder vrouwelijke leiding.

Van de ondervraagde medewerkers heeft bovendien 30 procent er wel vertrouwen in als hun bazin hun werkzaamheden overneemt, terwijl slechts 20 procent van de medewerkers met een mannelijke baas gelooft dat hij het er goed van afbrengt.

Delen...Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someone

Over Auteur

redactieflexmarkt

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

1 reactie

  1. Lilian Wapenaar op

    Ik vind dit een zorgwekkende uitslag, ben benieuwd naar het programma. Citaat uit eigen werk:
    Werken betekent ontwikkeling en groei van het arbeidsvreugde in de maatschappij. Werkgevers weten vaak niet wat zij voor medewerkers binnen hun organisatie in dienst hebben.
    Veelal zijn er medewerkers die `gewoon`het werk doen en daarnaast geen verdere invulling hier aan geven. Als je werk leuk vind om te doen is de sfeer goed en kan je meer bereiken `het Power effect` om het werk te organiseren en hiermee je geld mee te verdienen en gaaf zijn in het zijn wie je bent en wat je kunt, uit het oogpunt gezien van de werkgever.
    Maar ook zijn er medewerkers die na het werk nog bezig zijn met de organisatie waar zij op dat moment werken, door de organisatie nog groter te maken. Zij zien overal mogelijkheden in om de organisatie nog groter te maken. Dit zijn dan de zogenaamde Netwerk medewerkers, mogelijke ambassadeurs voor de organisatie.
    Deze groep dien je te koesteren en niet op den duur eruit te gooien. Is geen bedreiging maar een toegevoegde waarde.

Reageer