Hoe zoekt millennial naar een nieuwe baan?

0

Recruiters benaderen millennials (18 – 35 jarigen) regelmatig en meestal voor een baan in de branche waar ze al werken. Maar een derde van hen zoekt een heel andere functie, in een andere sector. Ook putten zij uit verschillende bronnen.

Dat blijkt uit het World of Work onderzoek van Monsterboard onder 4.114 werknemers in Europa.

Benaderd door recruiter
Bijna 40% van de Nederlandse millennials uit het onderzoek wordt een tot vijf keer per jaar benaderd door een headhunter of recruiter van een bedrijf. Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: ‘Headhunters benaderen millennials meestal voor een baan in de branche waarin ze al werkzaam zijn. Opvallend is echter dat een derde van de millennials bij het wisselen van een baan op zoek zou gaan naar een geheel andere functie in een ander bedrijf of zelfs in een andere sector.’

Zoekgedrag millennial
Bij het zoeken naar een nieuwe baan weet de helft van de Nederlandse millennials precies wat hij zoekt en 60% is ervan overtuigd dat hij de gewenste baan ook zal vinden. 70% zegt de online plekken te kennen waar je moet zoeken om een nieuwe baan te vinden, een kwart zegt dit echter niet te weten.
Zoeken naar een baan gebeurt het meest via vacaturesites (65%), bedrijfswebsites (44%) of zakelijke social media zoals LinkedIn (31%). Ook worden werkgevers rechtstreeks benaderd (32%) en worden online zoekmachines (31%) en print media (24%) gebruikt.

Top 8 van bronnen die millennial raadpleegt bij sollicitaties:

  1. Professionele loopbaancoach (35%)
  2. Voormalige collega (27%)
  3. Recruitment consultant (26%)
  4. Partner/echtgenoot (24%)
  5. Huidige collega’s (22%)
  6. Beste vrienden (19%)
  7. Ouders (14%)
  8. Leraren school/universiteit (8%)

Bron: Monsterboard

Lees ook:

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer