In haar nieuwste column voor Flexmarkt beschrijft Franziska Szabó (PA Online) haar verbazing over medewerkerenquêtes waarin gevraagd word naar de ontwikkelpunten van de leidinggevende. Kun je daar als medeweker wel antwoord op geven?
Een gevleugelde uitspraak stelt dat wanneer je hobby je werk is, je nooit hoeft te werken. Dat is voor velen niet weggelegd. Maar in het verlengde hiervan wordt tegenwoordig wel veel gedaan aan werkgeluk binnen organisaties.
Personeelsbehoud
Bij steeds meer bedrijven zijn er Chief Happiness Officers en wordt er meer gedaan aan behoud van personeel. Dit laatste is altijd al heel belangrijk geweest. Als organisatie wil je je menselijk kapitaal niet verliezen. Nu, tijdens de krapte op de arbeidsmarkt, is behoud van het menselijk kapitaal nog veel belangrijker. Dat is op zich niets nieuws.
Het behoud van menselijk kapitaal betekent niet alleen altijd maar salaris(verhoging), al leeft die gedachte bij verschillende instituten. Mensen zijn vaak meer op het werk met hun werk bezig dan thuis met vrije tijd. Mensen willen werk waar ze zich goed bij voelen, wat hun voldoening geeft, en willen met fijne collega’s werken. Dát is vaak het belangrijkste.
Werkgeluk
De ‘gemiddelde’ werknemer gaat niet weg vanwege alleen een hoger salaris bij een andere organisatie. Het is een optelsom van factoren. Hiervan is een zeer belangrijke, dan wel de belangrijkste: werkgeluk.
Om het werkgeluk van medewerkers te peilen, ontvangen zij vaak een enquête waarin zij hun mening kunnen geven. Vaak is deze opgesteld door een bureau en kan er anoniem worden gereageerd. Een enkele keer wordt een dergelijke enquête gebruikt als leidraad voor een evaluatiegesprek. De ingevulde enquête wordt dan met naam en toenaam automatisch gestuurd aan Human Resources en de leidinggevende. Dat hoeft op zich nog geen probleem te zijn.
Ontwikkelpunten leidinggevende
Maar recentelijk kwamen mij een paar vragen onder ogen waarin er naar het functioneren van de leidinggevende werd gevraagd, en naar eventuele ontwikkelpunten voor de leidinggevende. Nogmaals, deze betreffende enquête zou als leidraad voor het evaluatiegesprek gebruikt worden.
Je bent medewerker, je werkt hard en doet je best. Dat weet je. Maar een evaluatiegesprek is toch altijd spannend. En dan wordt je gevraagd naar het functioneren van je leidinggevende. Hoe eerlijk kun je zijn? Hoe eerlijk wíl je zijn? Er is een machtsverhouding. Je baan kan dus zelfs afhangen van je antwoord.
Ben je werkgever en hard bezig met het werkgeluk van je medewerkers? Heel goed! Sommigen zullen het wat zweverig vinden, maar het is op zich een goede trend. Wil je weten hoe medewerkers denken over hun leidinggevende? Ook een goede trend. Maar laat dan alsjeblieft vragen achterwege over het functioneren van de leidinggevende wanneer de enquête niet anoniem kan worden ingevuld.
Je bent toch op zoek naar eerlijke antwoorden?