Uitzendbureau blijft belangrijk bij vinden baan

0

Het eigen netwerk is nog steeds de meest gebruikte manier om een nieuwe baan te vinden, gevolgd door vacaturesites en op de derde plaats komen de uitzendbureaus. Hoewel iets minder dan vorig jaar, blijft het uitzendbureau een belangrijk baanvindkanaal.

In de top-5 van ‘baanvindkanalen’ staan verder de open sollicitatie en social media.

Dat blijkt uit Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van de Intelligence Group, een continu onderzoek onder ruim 15.000 personen dat sinds 2003 elk kwartaal wordt afgenomen. Van de respondenten wisselde meer dan 1 op de 4 van baan, waarvan 11% intern en 15% bij een andere werkgever. Aan de 2.476 personen die de laatste twaalf maanden bij een nieuwe werkgever aan de slag zijn gegaan, werd gevraagd via welk kanaal ze bij de nieuwe baan terecht zijn gekomen.

Uitzendbureau

Hieruit blijkt dat uitzendbureaus dit jaar iets minder effectief zijn om een baan te vinden. Een kleiner aantal werkzoekenden vond in 2019 via een uitzendbureau nieuw werk dan 2018: respectievelijk 9% en 10%.
(Van de mensen met een nieuwe baan was het percentage dat die nieuwe baan via een uitzendbureau vond in 2017 ook 9%.) Daarmee blijft het uitzendbureau een belangrijk baanvindkanaal.
Uitzendbureaus spelen vooral een belangrijke rol bij het vinden van een baan voor praktisch- en middelbaar opgeleiden. Zij vinden vaker via het uitzendbureau een baan dan hoger opgeleiden; 14% van de vmbo’ers zegt via het uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen, ten opzichte van 6% van de WO’ers.

Eigen netwerk

21% van de Nederlanders die van baan wisselden vond in 2019 een baan via hun eigen netwerk. Dit is 2% minder dan vorig jaar, maar nog steeds is dit het eigen netwerk de meest succesvolle manier om een baan te vinden.

Vacaturesites in opmars

Vacaturesites zijn steeds effectiever om een baan te vinden. In 2019 vond bijna 1 op de 5 Nederlanders (19%) die van baan wisselden via een vacaturesite hun nieuwe baan. Dit is meer dan een jaar eerder, toen kwam 16% van de Nederlandse beroepsbevolking via een vacaturesite aan een baan. (In 2017 was dit percentage nog slechts 13%). De vacaturesite is als baanvindkanaal dus duidelijk aan een opmars bezig. In periodes dat werknemers minder keus hebben in vacatures, zetten zij zelf meer actief in op het eigen netwerk. In de huidige markt met veel vacatures, zien we een transitie van netwerk naar de inzet van vacaturesites,” stelt Gijs de Haas van Dorsser (managing director van Intelligence Group).

Sollicitatie apps

Het gebruik van sollicitatie apps staat nog in de kinderschoenen, maar neemt toe in effectiviteit. Steeds meer mensen vonden via zo’n app een baan. In 2017 was dit nog maar 1% en dit steeg in 2018 naar 2% en in 2019 naar 3%. Bij deze apps kun je denken aan apps van Indeed, LinkedIn maar ook van uitzendbureaus zoals bijvoorbeeld Tempo-Team.

Bron: Intelligence Group

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer