Van de 1,3 miljoen Nederlanders die in 2017 van baan gewisseld zijn, heeft 23% een baan gevonden via netwerken, gevolgd door vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%). Onder ouderen is het uitzendbureau nog populairder; ruim 16% van de 50-plussers zegt in 2017 via een uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen.
Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat onder 15.370 personen is gehouden. Van deze steekproef zijn 2.895 ondervraagden in het afgelopen jaar van baan gewisseld.
Verschil tussen jongeren en ouderen
Netwerken blijft de het belangrijkste baanvindkanaal voor alle leeftijdsgroepen. Maar tussen de verschillende generaties verschilt het gedrag op de arbeidsmarkt flink. Zo staat sociale media stipt op de derde plaats bij jongeren, maar op de vierde en op de zesde plaats bij respectievelijk mid careers en ouderen.
Uitzendbureau belangrijk, vooral voor ouderen
Verder valt op dat 50-plussers nog veel vertrouwen hebben in traditionele oriëntatiekanalen en minder in moderne kanalen. Ruim 16% van de 50-plussers zegt in 2017 via een uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen. Daarentegen blijkt dat vacaturesites effectiever gebruikt worden door mid careers en sociale media steeds vaker door jongeren, zoals blijkt uit tabel 1. Dit resultaat toont de kloof aan tussen ouderen en jongeren in de adoptie van moderne kanalen in de zoektocht naar nieuwe baankansen.
Netwerken
Opvallend is dat de effectiviteit van netwerken bij het vinden van een baan fors toeneemt bij VMBO’ers, maar af bij WO’ers. Ruim 22% van de VMBO’ers geeft te kennen via bekenden aan een baan te zijn gekomen, wat een verdubbeling is ten opzichte van 2016.
Overigens geldt nog steeds: hoe hoger het opleidingsniveau, hoe belangrijker het eigen netwerk is bij het vinden van een baan. 28% van de WO’ers benutte het eigen netwerk in 2017 om hun baan te vinden, dat is 3% minder dan het jaar daarvoor. WO’ers vonden daarentegen iets vaker hun baan via sociale media (7%) en open sollicitaties (6%). Het valt dus op dat WO’ers voor kanalen kiezen waar zij de mogelijkheid hebben om zich op een persoonlijkere manier voor te stellen bij een werkgever.
‘Meer doelgroepgericht werven’
Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, zegt in een toelichting op de resultaten van dit onderzoek. ”De Nederlandse arbeidsmarkt kent veel verschillende vormen van mismatch. Eén van de meest belangrijke en meest onderschatte probleem is dat werkgevers en werknemers andere kanalen gebruiken om te zoeken. Dit resulteert automatisch in andere baanvindkanalen. Werkgevers kunnen veel winst behalen door beter doelgroepgericht te werven, en de oudere werknemers kunnen dat door moderne baanzoekkanalen gaan omarmen.”
Bron: Intelligence Group