WeAreKeen recruit de schaarse IT-recruiter

0

 IT’ers zijn schaars. Bedrijven hebben dus recruiters nodig die precies weten hoe ze IT’ers kunnen opsporen en werven. Verrassing: dit soort IT-recruiters zijn óók schaars. Het nieuwe detacheringsbureau WeAreKeen dook in deze niche.

Flexmarkt publiceert in elke editie een interview met een nieuwkomer in de sector die vertelt hoe hij of zij het ondernemerschap in de flexbranche in praktijk brengt. In de oktobereditie een interview met Doeke Geertsma, Annemarie Sterk en Johan Rensing. Sinds de oprichting van hun detacheringsbureau WeAreKeen in januari van dit jaar hebben zij twintig gedetacheerde recruiters in dienst.

“We helpen inhouse recruitmentteams aan goede tech-recruiters”, vertelt Doeke Geertsma. Hij is oprichter van WeAreKeen, samen met compagnons Annemarie Sterk en Johan Rensing. Geertsma en Sterk werkten voorheen bij YoungCapital, waar Geertsma een Duitse tak opzette. “Een van onze kantoren was in Berlijn, een bruisende stad met veel tech-startups en scale-ups. Die bedrijven klaagden voortdurend over het gebrek aan IT-talent. Niks nieuws natuurlijk. Duizenden recruitmentbureaus zijn actief in die markt. Maar de tech-bedrijven hadden ook de grootste moeite om recruiters te vinden, die precies weten hoe ze IT’ers kunnen werven. Daar deed nog bijna niemand wat aan.” Het idee voor WeAreKeen was geboren.

 IT-recruiters zelf opleiden

“Kijk naar Monsterboard of Indeed. De meeste vacatures zijn voor IT’ers. Van systeembeheerders tot software developers in alle denkbare programmeertalen. Een beetje developer wordt meerdere keren per dag benaderd voor een baan. Hoe val je als recruiter dan op tussen de rest.” Ten eerste moet je weten waar de juiste IT’ers zitten, verklaart Geertsma. “Elke programmeertaal heeft zijn eigen online ‘hangout’, zoals GitHub of StackOverflow. Vervolgens moet je weten hoe je de IT’ers aanspreekt. Welk werk doen ze precies? Wat drijft hen? Een goed salaris, een mooi kantoor, gratis lunches? Natuurlijk worden developers daar blij van, maar de meesten zoeken vooral een intellectuele uitdaging. Ze worden aangetrokken tot projecten of werkgevers, die ze interessant vinden.” WeAreKeen speelt in op het gebrek aan tech-recruiters door ze zelf op te leiden. “In september 2018 start onze eerste klas van nieuwe recruiters”, vertelt Geertsma. “Ze krijgen een bootcamp en zestien masterclasses op kantoor, gegeven door sourcingdirecteuren van bedrijven als TomTom, Zalando en Catawiki. In de lessen leren ze basale recruitmentvaardigheden, zoals het voeren van een effectief gesprek en het schrijven van een pakkende vacaturetekst.” Ook sourcing komt aan bod. Waar vind je het juiste tech-talent? De kandidaten krijgen verder een personal coach, e-learning-modules, een educatieve trip naar Berlijn en de mogelijkheid om aandelen van het bedrijf te kopen. “We willen een echte community bouwen van enthousiaste recruiters. Vandaar onze naam: WeAreKeen.”

Klanten in heel Europa

De markt lijkt WeAreKeen te omarmen. Het bedrijf heeft een half jaar na de oprichting twintig mensen gedetacheerd, in meerdere landen. Klanten zijn onder meer Rabobank, QWIC, Deloitte, Glovo in Barcelona en N26 in Berlijn. “N26 is een nieuwe onlinebank-app uit Berlijn. Dat bedrijf heeft net 120 miljoen euro aan kapitaal opgehaald en wil in één klap 26 tech-recruiters inhuren. Die zijn er niet, dus komen ze bij ons terecht. Dat we klanten uit het buitenland trekken was eigenlijk een ambitie voor over een paar jaar, maar de realiteit heeft ons ingehaald. Vanaf de eerste dag komen bedrijven uit binnen- en buitenland naar ons toe.”

Dit artikel, geschreven door Frans van Tilburg, is gepubliceerd in de augustus-editie van Flexmarkt. In de rubriek Starter portretteert Flexmarkt elk nummer een nieuwkomer in de flexbrance. Ook Flexmarkt ontvangen?

Lees ook: Ook je eigen uitzendbureau starten? Dit moet je weten!

Over Auteur

De redactie van Flexmarkt zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van inspirerende en vooral betrouwbare vakinformatie over gerelateerde onderwerpen op gebied van flexwerkers, ondernemen, payroll en de uitzendbranche.

Reageer